De Chinese autofabrikant BYD heeft nieuwe batterijtechnologie onthuld. Hiermee willen ze een van de grootste nadelen van elektrische auto’s aanpakken: de lange laadtijd.

BYD, de grootste fabrikant van elektrische auto’s ter wereld, introduceert het ‘Super e-Platform’ met Blade-batterijen. Deze kunnen laden met snelheden tot 1.000 kW. Dat betekent dat je in vijf minuten tot 470 kilometer actieradius kunt bijladen. Ongeveer net zo snel als een tankbeurt met benzine of diesel.
Na de aankondiging steeg de koers van BYD naar een recordhoogte. Oprichter Wang Chuanfu zegt dat het systeem ‘fundamenteel de laadangst van gebruikers kan oplossen’. Zijn doel: laden moet net zo snel worden als tanken.
De nieuwe techniek verschijnt eerst in twee modellen: de Han L sedan en de Tang L SUV. Deze komen later dit jaar uit in China.
BYD bouwt ook infrastructuur. Ze willen meer dan 4000 laadstations in China neerzetten. Die krijgen laders van 1.000 kW. Ter vergelijking: Tesla’s nieuwste Superchargers in Europa halen maximaal 500 kW.
Met een laadspanning tot 1.000 volt en een laadstroom van 1.000 ampère kan het systeem 1 megawatt leveren. In theorie zou een volledige lading in zes minuten mogelijk zijn.
Wat is de levensduur van deze batterij en hoeveel procent neemt de capaciteit per jaar af?