Specialisten van EASA hebben op basis van tien jaar testresultaten de vereisten voor de Liberty vastgesteld. De uitgifte van de certificeringsbasis toont het vertrouwen van de Europese autoriteiten en de volwassenheid van het ontwerp en het bedrijf.
"Een vliegende auto op de markt krijgen is moeilijk. Het duurt minstens tien jaar", zegt CEO Robert Dingemanse van Pal-V. "Hoewel we ervaren ondernemers zijn, hebben we geleerd dat in de luchtvaart alles exponentieel strenger is. Naast het vliegtuig moeten alle aspecten van de organisatie, inclusief leveranciers en onderhoudspartijen, gecertificeerd zijn."
In 2009 spraken Pal-V en EASA af om de Certification Specifications for Small Rotorcraft te gebruiken als uitgangspunt voor de ontwikkeling van de Certification Basis. Meer dan 1500 criteria moesten worden aangepast om deze toepasbaar te maken voor de Pal-V. De lijst werd vorig jaar gepubliceerd voor beoordeling door experts uit de sector. De definitieve versie is vorige week gepubliceerd.
Eind vorig jaar werd de Liberty al officieel goedgekeurd om de Europese (snel)weg op te mogen. Vliegen in het Europese luchtruim laat nog even op zich wachten.
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…