Europa onderzoekt potentieel voertuigen op zonne-energie

Een internationaal publiek-privaat consortium gaat onderzoeken in hoeverre voertuigen op zonne-energie bijdragen aan de transitie naar volledig elektrische mobiliteit in de EU. Het is een verkenning van het potentieel van voertuigen op zonne-energie en de impact daarvan op toekomstig beleid en regelgeving voor elektrische laadinfrastructuur in Europa. 

Tags:
logo solarmoves

Het samenwerkingsverband heet SolarMoves en uit TNO, het Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE, Sono Motors en IM Efficiency. De pilot wordt uitgevoerd in opdracht van het directoraat-generaal Mobiliteit en Vervoer (DG MOVE) van de Europese Commissie.

De EU en haar lidstaten hebben ambitieuze doelstellingen om in de komende tien jaar tot een emissievrij mobiliteitssysteem te komen. Hiervoor zullen aanzienlijke investeringen in laadinfrastructuur voor auto’s nodig zijn. De toepassing van zonnetechnologie in en op elektrische voertuigen kan hier mogelijk uitkomst bieden. Volgens eerder onderzoek kunnen zonnepanelen op elektrische auto’s ervoor zorgen dat deze op jaarbasis 25 tot 40% minder hoeven te worden opgeladen.

In 2030 zouden elektrische auto’s met zonnepanelen naar schatting 10% van de markt kunnen vormen. Er zijn verschillende auto’s met zonnecellen in ontwikkeling. Daarnaast rijden er 30 vrachtwagens door Europa met zonnecellen op het dak van hun trailers. Verder zijn er stadsbussen voorzien van zonnecellen om de uitstoot en brandstofkosten te verminderen.

In een driejarige pilot worden modellen gecombineerd en geverifieerd door middel van monitoring en tests op de weg. In diverse voertuigen (auto’s, vrachtwagens, bussen en bestelwagens) worden zonnepanelen geïntegreerd. De voertuigen worden ook uitgerust met sensoren om in heel Europa onder reële omstandigheden de zonnestraling te meten en te bepalen. De resultaten moeten inzicht geven in de verbetering van de efficiëntie van elektrische voertuigen met geïntegreerde zonnetechnologie. Op basis hiervan wil men het integrale potentieel van deze technologie vaststellen en voorspellen welke laadinfrastructuur vereist zou zijn wanneer een aanzienlijk deel van alle elektrische auto’s de komende jaren zou worden uitgerust met zonnetechnologie. De bevindingen zullen uiteindelijk worden vertaald naar een reeks beleidsaanbevelingen voor de Europese Commissie.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *