De fietsen zijn ontwikkeld door de Koninklijke Nederlandsche Wielrenunie (KNWU), fietsenleverancier Koga, de TU Delft, Pontis Engineering en Actiflow – uiteraard in samenwerking met de renners en staf van de nationale baanselectie.
In het ontwerp van de fiets is gezocht naar de optimale combinatie van lichtgewicht, aerodynamica en de individuele eigenschappen van de renner en het onderdeel waar hij of zij op uitkomt. Het frame en het stuur zijn afgestemd op de houding en lengte van de renners, zodat de fiets stabiel blijft. Dit is belangrijk want vooral sprinters oefenen op piekmomenten, bij de start of in volle sprint, ongekende krachten uit op de fiets. TU/D-onderzoeker Arend Schwab : "Sommige renners gaven aan dat ze tijdens de piekmomenten moeite hadden om de oude fiets overeind te houden. Aan het frame lag dat niet, dat was stijf genoeg. Het zit ‘m puur in de stuurinrichting. Die bepaalt voor een groot deel de handling qualities van de fiets."
Het EK in Apeldoorn in oktober wordt het eerste moment voor de renners om hun custom-made fiets in competitie te testen.
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…