Elektrische racewagen sneller dankzij simulatietechnologie?

Volkswagen Motorsport laadt zich op voor de Pikes Peak International Hill Climb. Het bedrijf wil een nieuw tijdrecord neerzetten voor elektrische auto’s, en maakt hiervoor gebruik van Ansys’ Pervasive Engineering Simulation-oplossingen voor het creëren van een digital prototype van het accusysteem en het verbeteren van het elektrische aandrijvingssysteem van de I.D. R Pikes Peak-raceauto.

Het parcours is 19,99 kilometer lang en kent 156 bochten. De start vindt plaats op 2.862 meter boven zeeniveau en de finish is op 4.302 meter hoogte. De hoge ligging van het parcours zorgt voor een ongeveer 35% lagere luchtdichtheid, dit resulteert in andere aerodynamische omstandigheden dan op een circuit in een vlak landschap.

pikes
Behalve voor realtime data worden de oplossingen van Ansys gebruikt om rijomstandigheden te simuleren die in een traditionele windtunnel niet nagebootst kunnen worden. Met behulp van de Ansys-oplossingen berekenden de Volkswagen-engineers de ideale verhouding tussen koelende luchtstroom en verminderde aerodynamica, en bepaalden zij de beste koelingsstrategie voor de accu.

"Optimaal energiemanagement is cruciaal," zegt François-Xavier Demaison, technical director bij Volkswagen Motorsport en I.D. R Pikes Peak project manager. "De eerste testrit bij Pikes Peak was succesvol en bewees de nauwkeurigheid van onze simulaties. Ons team vertrouwt op de prestaties van de auto en is erg gebrand op een nieuw record in deze categorie."

"Ansys maakt verbeteringen mogelijk op het gebied van elektrificatie en bij een nieuwe generatie voertuigen met multifysische oplossingen en Pervasive Engineering Simulation," zegt Shane Emswiler, Vice President en General Manager bij Ansys. "Het Pikes Peak-traject bewijst het belang van de simulatieoplossingen van Ansys. Deze oplossingen helpen klanten bij nieuwe uitdagingen en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden op het gebied van elektrische aandrijving."