Categories: Actueel

Elektrische auto opladen aan lantaarnpaal

De oplaadlantaarnpaal, NRG (spreek uit: en-er-gy) Spot-Light genoemd, is ontworpen door Studio Mango. Het bureau is gespecialiseerd in industrieel ontwerp en engineering en is er in geslaagd om de oplaadunit ondanks de beperkte beschikbare ruimte in de lichtmast te integreren. Ook wordt het oplaadpunt vanuit een centraal punt geschakeld en gevoed, waardoor onderhoud en vervanging eenvoudig zijn. Door de modulaire bouw kan het aantal oplaadpunten snel worden uitgebreid tegen lage kosten. Studio Mango ontwierp eerder voor Eneco en buitenreclame-exploitant JCDecaux een reclamezuil met een geïntegreerd oplaadpunt. Twee exemplaren daarvan staan in Den Haag en Amsterdam.

Nederlands product

Niet alleen het ontwerp van de NRGSpot-Light is Nederlands. De aluminium lichtmast wordt geproduceerd bij Sapa Pole Products in Drunen en daar wordt ook de oplaadunit in de lichtmast gemonteerd. Om deze te kunnen plaatsen, wordt de mast voorzien van een speciale extra montage-opening. Sapa Pole Products heeft bijna 50 jaar ervaring in het ontwikkelen en vervaardigen van lichtmasten. Alle lichtmasten van Sapa evenals de NRGSpot-Light voldoen aan de norm EN40 (Europese lichtmast norm). Daarnaast past deze innovatie prima in het beleid ten aanzien van het milieu. Door het gebruik van het robuuste en duurzame materiaal aluminium heeft de NRGSpot-Light een mooie uitstraling.

Oplaadpaal

Met de NRGSpot-Light komt Eneco met een nieuwe vorm van een oplaadpaal van de derde generatie. De eerste generatie was vooral groot en opvallend. Een voorbeeld is de allereerste publieke oplaadpaal van Nederland die Eneco in 2008 in Rotterdam plaatste. Dat exemplaar is inmiddels opgenomen in de vaste collectie van techniekmuseum Nemo te Amsterdam. De tweede generatie is nu het meest gangbaar: kleinere palen die geen andere functie hebben. Bij de derde generatie gaat het erom slim gebruik te maken van bestaand stadsmeubilair als reclamezuilen en lantaarnpalen. Zo nemen laadpalen geen extra ruimte in in het soms drukke publieke domein, en kan geprofiteerd worden van het feit dat ze al op het elektriciteitsnet zijn aangesloten. Consumenten die beschikken over een OV-chipkaart kunnen bij alle NRGSpots gratis hun elektrische vervoersmiddel opladen. De oplaadpunten zijn ook interoperabel met kaarten van andere aanbieders en zijn ook geschikt is voor SMS identificatie en betaling.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

20 uur ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

23 uur ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

23 uur ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

23 uur ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

23 uur ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

1 dag ago