17 feb. 1999
1 minuut
Of ze het nu willen of niet: autofabrikanten blijven volop investeren in elektrificatie van hun modelaanbod. Voortgedreven door nationale en Europese wetgeving komt er een vloedgolf van volledig elektrische, hybride en plug-in hybride auto’s aan die zijn weerga niet kent. Onze collega’s van Automobiel Management zetten het nieuws op een rij:
Dit jaar kwam Jaguar met de I-Pace, het eerste volledig elektrische model van de Britse automaker. In het volumesegment kwam Hyundai met de langeafstandsloper (480km) Kona EV SUV. Audi lanceerde de e-tron SUV en Mercedes heeft nu de EQC. Ook Porsche blijft niet achter, daar staat de luxe Taycan sedan met elektrische aandrijving en een bereik van 400 tot 500 km in de startblokken.
En verder:
- Tegen 2023 heeft 86% van alle PSA modellen een vorm van elektrische aandrijving.
- Eind 2022 levert FCA meer dan 30 elektrische modellen.
- Vanaf 2019 heeft elke nieuwe Volvo een vorm van elektrificatie, inclusief 48-volt ‘mild hybrid’, plug-in hybride en volledig elektrisch.
- Voor 2022 wil Renault acht volledig elektrische en twaalf hybride modellen op de markt hebben.
- Volkswagen komt binnen twee jaar met 25 elektrische auto’s en wil tegen 2025 wereldwijd jaarlijks 3 miljoen EV’s verkopen.
- Omstreeks 2022 heeft Ford wereldwijd 16 volledig elektrische auto’s in het programma
- Daimler heeft rond 2022 het volledige productaanbod geëlektrificeerd.
- Elke nieuwe Jaguar Land Rover is over 2 jaar voorzien van een elektrische aandrijving.
- Ook Maserati doet mee: omstreeks 2025 heeft een derde van alle modellen een vorm van elektrische aandrijving.