Eerste laser-relaisstation voor SpaceDataHighway gelanceerd

De eerste laserterminal voor het Europese datarelaissysteem (EDRS) heeft de ruimte bereikt, aan boord van zijn host-satelliet en is nu op weg naar zijn uiteindelijke bestemming. EDRS-A is op 29 januari met een Proton-raket gelanceerd vanaf Baikonur in Kazachstan, als onderdeel van de Eutelsat-9B telecom satelliet.

Zo’n 9 uur na de lancering werd de satelliet losgekoppeld op ongeveer 36 000 km boven de evenaar en van daar ging hij op weg naar zijn definitieve geostationaire positie op 9°E boven Europe. Daar zal hij worden bediend door Eutelsat.

EDRS is het meest ambitieuze telecomprogramma van ESA, in de vorm van een partnerschap tussen ESA en Airbus Defence and Space, waarbij Airbus de service verzorgt en de DLR German Space Administration de ontwikkeling van de laserterminal financiert.

Onder de naam ‘SpaceDataHighway’ betekent EDRS een revolutie in satellietcommunicatie, als het eerste Europese  optische communicatienetwerk dat binnen afzienbare tijd gebruikersdata kan doorvoeren met maar liefst 1,8 Gbit/s.

Normaliter moeten satellieten die zich in een lage baan rond de aarde bevinden, in het zicht komen van een grondstation voordat ze hun informatie naar aarde kunnen verzenden. EDRS verzamelt daarentegen de  data op zijn hogere geostationaire positie via laser en stuurt het onmiddellijk door naar aarde, waardoor de toegangstijd tot tijdkritische en potentieel levensreddende data drastisch wordt verkort.

Binnen een paar dagen beginnen ESA, Airbus en DLR met het testen van de algemene toestand en de prestaties van EDRS-A, in samenwerking met de EDRS grondstations in Duitsland, België en Groot-Brittannië. Daarna zullen, over een paar weken, testverbindingen worden gemaakt naar de eerste klanten: de Copernicus Sentinel satellieten van de Europese Commissie en als alles goed gaat komt de SpaceDataHighway deze zomer daadwerkelijk in functie.

De tweed- EDRS node, de EDRS-C satelliet, wordt volgend jaar gelanceerd en zal zich aansluiten bij EDRS-A boven Europa. Een derde is voorzien voor 202, boven het Azië-Pacific gebied, waarmee de dekkingsgraad van het systeem wordt verdubbeld.

Kijk voor meer informatie op www.esa.int/EDRS