De igus:bike in serieproductie gegaan. De eerste 100 fietsen, gemaakt van 92 procent kunststof waarvan een deel gerecycled, worden momenteel geproduceerd door de Nederlandse ontwikkelingspartner MTRL. Tegelijk bouwt igus een productielijn op in Keulen (D) om de productiecapaciteit de komende twee jaar te verhogen tot 10.000 stuks.
3,5 jaar geleden lanceerde Frank Blase, CEO van igus, een duurzaam project: bergen plastic van de vuilnisbelten in de wereld gebruiken om kunststof fietsen te produceren. Het moesten duurzame en onderhoudsvrije stadsfietsen zijn, corrosievrij en vuilafstotend, die gemakkelijk jarenlang wind en weer kunnen weerstaan.
Kunststof zadelpen en remhendel
Het startsein voor serieproductie had al een paar maanden geleden gegeven moeten worden. Sommige optimalisaties aan de igus:bike waren echter tijdrovend en essentieel voor de duurzaamheid. Een daarvan betrof het verhogen van het aandeel kunststof. De onderdelen die in eerdere prototypen nog van metaal waren, zoals de zadelpen of remhendel, zijn in de huidige versie ook van kunststof.
De engineers hebben ook de stuurhoek vergroot zodat de berijders bochten beter kunnen nemen. Andere nieuwe functies zijn een vrijloop in de aandrijflijn zodat de wielen draaien zonder te trappen, slijtvaste xiros kogellagers waardoor de wielen soepeler en zonder smering lopen en een tweebenige standaard om de fiets te parkeren. “De igus:bike, die ongeveer 17 kilo weegt, is nu gemaakt van 92 procent kunststof,” zegt marketingmanager Mark van de Waal. “Van het frame tot de lagers tot de aandrijflijn, wat lang als vrijwel onmogelijk werd beschouwd in de sector.”
Recyclingpercentage 50 procent
Zodra het voertuig is goedgekeurd voor gebruik op de weg, is het bedrijf van plan het snel te leveren aan de eerste van de 1200 klanten die de fiets vooraf hebben besteld. “Om de wachttijd voor de resterende bestellingen te verkorten, bouwen we momenteel onze eigen productielijn voor de fiets op onze bedrijfslocatie in Keulen”, zegt Van de Waal. “We zijn van plan om 10.000 fietsen te produceren met de uitgebreide capaciteiten. De verkoopprijs ligt rond de 1200 euro.”
Igus en MTRL gebruiken rotatiegieten en spuitgieten om fietsonderdelen te maken van granulaat dat gemaakt is van gerecycled plastic afval, waaronder visnetten. De engineers en materiaalexperts zijn erin geslaagd om het aandeel nieuw kunststof terug te brengen tot 50%. “We blijven nu investeren in onderzoek en ontwikkeling om het recyclingpercentage zo snel mogelijk te verhogen tot 75% en op de lange termijn zelfs tot 100%,” belooft Van de Waal.
17Kg fiets waarvan krap 16 Kg plastic. 8Kg gerecyclede kunststof en dus 8Kg NIEUWE kunststof die straks gewoon plastic afval wordt.
Kan iemand me uitleggen waar de winst zit? (en dan bedoel ik de MILIEU-winst)
17 Kg is erg zwaar!
afval plastic, is er in zoveel verschillende typen en soorten, die allemaal te scheiden valt niet mee.
veel fietsen staan buiten, dus lekker in het (UV) zonnetje.
er zijn ook voordelen! roestvrij en kunststof lagers zijn onderhoudsvrij, maar zijn die (en blijven die) net zo soepel als stalen lagers?
€ 1200,- ik denk dat ik nog even op mijn stalen ros blijft peddelen.
sorry Frank, ik kijk liever nog even de kat uit de boom.
groeten, Dré
Interessant! Er is al eerder geprobeerd om een fiets helemaal van kunststof te maken en dat was geen succes. Vooral vanwege de massa en het gebrek aan stijfheid. Het zal mij benieuwen of het rijden op deze fiets net zo licht voelt als een ‘gewone’ stalen fiets. En Peter heeft ook een punt, waar zit de milieuwinst?
€1200 voor een fiets grotendeels gemaakt van afval is wel extreem duur.
Helaas is maken van afval vaak duurder dan maken van nieuwe grondstoffen. Maar als we echte circulair willen worden (en dat vind ik persoonlijk wel de juiste richting) dan zullen die kosten 9zeker initieel) moeten accepteren.
Overigens is laag energie verbruik (in productie) en circulair ook vaak een compromis. Ook daar is meer denkwerk vereist.