Een zonnepaneel met de prijs van een Lamborghini

Het Agoria Solar Team gaat dit jaar naar Australië met een auto met zelf-ontwikkelde zonnepanelen. Ze hebben de meest geschikte zonnecellen geselecteerd, met elkaar verbonden, en omhuld met een beschermende laag. De zonnecellen zijn enorm breekbaar waardoor dit een moeilijk proces is. Zonnepaneel-verantwoordelijke Nelis Geurts: “Het volledige paneel kost evenveel als een Lamborghini.”

De zonnecellen zijn dan ook heel wat efficiënter dan diegenen die op de daken liggen. Ze worden ook gebruikt op satellieten.

De negentien ingenieursstudenten van de KU Leuven bouwt om de twee jaar een nieuwe zonnewagen. Het nieuwste exemplaar heet BluePoint en is weer kleiner dan zijn voorganger. "Onze achtste zonnewagen is de meest aerodynamische wagen van België", zegt persverantwoordelijke Yante van Ham. Om de luchtweerstand zo laag mogelijk te krijgen, werd de vorm van de wagen zes maanden lang verbeterd. "Tijdens de hele race van 3000 kilometer door Australië zal het verbruik van de BluePoint volgens de berekeningen equivalent zijn aan 7 liter diesel", belooft aerodynamisch ingenieur Emmerick Vandervelpen.

De wagen is op één jaar tijd ontworpen, geproduceerd en geassembleerd. Met een oppervlakte van 2,6 m² is het zonnepaneel van de BluePoint even groot als dat van zijn voorganger, de Punch 2. Toch is de nieuwe wagen smaller waardoor de luchtweerstand lager is maar er ook minder plaats is voor de mechanische componenten. Zo is de ruimte tussen de wielen en de carrosserie van de wagen op bepaalde plaatsen slechts enkele millimeters. Ook de piloot heeft minder bewegingsruimte. Pilote Inge Habets: "Om onnodige plaatsverspilling tegen te gaan is de wagen letterlijk op mijn maat gemaakt. Mijn heupen en schouders passen er perfect in."

Wereldkampioenschap in Australië

Op 13 oktober staat de Belgische zonnewagen aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge. Dit is het wereldkampioenschap voor zonnewagens waarin de BluePoint 3021 kilometer dwars door de Australische woestijn zal rijden. Met 53 studententeams van over de hele wereld is er deze editie een recordaantal inschrijvingen. Het Belgische team is vastberaden om als eerste over de finishlijn te rijden. Door de derde plaats in 2017 en de eerste plaats in de meest extreme race voor zonnewagens in Chili vorig jaar, is deze ambitie enkel gegroeid.