En training is waar de Pipistrel Alpha Electro speciaal op is gebouwd. Het ultralichte vliegtuigje heeft twee accu’s van 21 kWh (60 kilogram per stuk), waar het anderhalf uur mee kan vliegen. Dat is genoeg voor een typische lesvlucht van een uur, plus flinke reserve. Bij de bouw is speciale aandacht besteed aan het stijg- en landingsgedrag: het vliegtuig heeft genoeg aan een klein vliegveldje met een extreem korte landingsbaan.
CEO Ivo Boscarol van Pipistrel: "Hiermee hopen wij de vliegvelden dichter naar de mensen te brengen. Zo bespaar je niet alleen energie door zuinig te vliegen, maar ook nog door minder kilometers te rijden op weg naar de startbaan." De vraag is natuurlijk wel of niet meer mensen gaan vliegen als het goedkoper en zuiniger wordt, wat deze milieuvoordelen weer teniet zou doen.
De nieuwste Pipistrel-telg kost 160.000 euro in aanschaf. Dat is even veel als een ‘gewoon’ vliegtuig van vergelijkbaar kaliber. Het is echter veel goedkoper in gebruik: terwijl een vlucht van een uur gemiddeld 25 euro aan brandstof kost, is de Alpha Electro klaar met twee euro aan elektriciteit.
Siemens is verantwoordelijk voor de voortstuwing van het apparaat. Het bedrijf investeert hierin omdat het verwacht dat ook grote vliegtuigen op termijn elektrisch zullen vliegen.
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…