Categories: Actueel

Dwars door Australië op drie accu’s vol zon

Een gezinsauto maken waarmee een grote stap wordt gezet naar schonere mobiliteit, dat blijft het doel van Solar Team Eindhoven (STE). Hoe het team die vraag uitwerkt, blijft nog even geheim. Wel is al duidelijk dat de auto wederom een aerodynamische druppelvorm krijgt en dat het team in Australië dit jaar met maximaal vier personen mag rijden – een andere nieuwe regel in de Cruiser-klasse van de World Solar Challenge van dit jaar.

Meest opvallende verandering in het reglement is de genoemde beperking in oplaadmomenten voor de Cruiser-teams. Waar de teams vorige editie nog elke nacht mochten opladen, mag dat nu nog slechts twee keer in de hele rit. En dat brengt serieuze uitdagingen met zich mee. Ter illustratie: de auto van vorig jaar, Stella Vie, kan 650 kilometer rijden op één batterij "Op een zonnige dag komt daar 350 kilometer bij via het zonnepaneel op het dak. Dan kom je op duizend kilometer", zegt PR manager Marije Sesink. De deelnemende cruisers zullen dit jaar dus onherroepelijk moeten worden uitgerust met een forsere batterij om de eindstreep in Adelaide te kunnen halen. "Dat heeft een grote impact op hoe je auto eruit gaat zien. Maar het biedt ook kansen, zeker in onze visie van de auto als powerbank op wielen". 

Stella, Stella Lux en Stella Vie.Foto: Bart van Overbeeke (Tu/e) 

Productie

Op 1 maart hoopt Solar Team Eindhoven te starten met de productie van zijn zonnewagen, die grotendeels plaatsvindt bij Brainport Industries Campus. "Daar hebben we een grote hal, met diverse faciliteiten, tot onze beschikking waar we goed uit de voeten kunnen met de grote mallen voor onze auto." De beoogde nieuwe zonnewagen wordt uiteindelijk geassembleerd in de eigen werkplaats in TU/e-gebouw Momentum.

Bron: Cursor

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

4 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

4 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

5 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

5 dagen ago

Het eind van de kwantumtunnel

Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…

5 dagen ago

Nanofotonische glasvezelsensor-oplossing om het ultrakleine te detecteren

Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…

5 dagen ago