Duurzaamheid en connectiviteit troef bij inzendingen Automotive Innovation Award

Een proces waarbij energie uit restgassen van verbrandingsmotoren beter wordt benut door deze dynamisch en schakelbaar te laten expanderen in de bestaande, naastgelegen cilinders; een kosteneffectief compact transmissiesysteem dat met verschillende hybride motoren werkt; een lichtgewicht warmte-hergebruik systeem voor hybride voertuigen; en een modulaire, volledig elektrische bus met een lengte van 8,1 tot 11,85 meter, bestemd voor het openbaar vervoer. Dat zijn vier van de vijftien kanshebbers voor de Automotive Innovation Award 2019.

De vakjury van de Automotive Innovation Award 2019 heeft de helft van zijn ontvangen inzendingen genomineerd voor de halve finale. De vijftien nominaties zijn gelijk verdeeld over de categorieën Technology, Services en Challenging Concepts. Ze spelen vrijwel allemaal in op de trends duurzame mobiliteit en connectiviteit. 

Het aanstormend automotive talent is samengevoegd in de categorie Challenging Concepts. In de categorie Technology hebben drie van de vijf nominaties betrekking op hybride of elektrisch vervoer. In de categorie Services bieden vier van de vijf genomineerden een digitaal platform aan, waarbij de toepassingen uiteenlopen van deelscooters tot slim verkeersmanagement.

Finale

De genomineerden zijn uitgenodigd voor een persoonlijke presentatie voor de vakjury. Alle kandidaten worden onderworpen aan een reeks kritische vragen. Op basis van de presentaties en de antwoorden selecteert de jury per categorie drie innovaties voor de finale. Medio december maakt de jury de finalisten bekend. De ontknoping van de Automotive Innovation Award 2019 vindt plaats op 11 februari 2019.

Genomineers in de categorie Challenging Concepts:

  • Autonomous Racing (University Racing Eindhoven), een volledig elektrische zelfrijdende racewagen gebouwd door studenten van de TU Eindhoven;
  • Econamiq (Econamiq), een proces waarbij energie uit restgassen van verbrandingsmotoren beter wordt benut door deze dynamisch en schakelbaar te laten expanderen in de bestaande, naastgelegen cilinders. Hierdoor kan een brandstof- en CO2-reductie tot 20% worden gerealiseerd. Het inschakelen van de Econamiq-modus levert volgens de studenten een groter besparingspotentieel op dan het ‘down sizing’ van verbrandingsmotoren, terwijl de voordelen van een grotere motor (slagvolume) bewaard blijven. Daarnaast zorgt de interne uitwisseling van rookgassen dat de motor sneller op bedrijfstemperatuur is. Hierdoor is het voertuiginterieur sneller opgewarmd en bespaart men op brandstof. De Econamiq-technologie maakt gebruik van cilinderuitschakeling, overexpansie en variabele klepbediening. Het Econamiq-principe kan relatief eenvoudig geïntegreerd worden in verbrandingsmotoren met 3, 4 of 8 cilinders, bij voorkeur vanaf 1.8 liter cilinderinhoud. Dit geldt voor zowel conventionele verbrandingsmotoren als voor elektrisch hybride voertuigen. Ook kan Econamiq toegepast worden op generatoren, scheepvaartmotoren en spoorvoertuigen. De innovatie bevindt zich in de onderzoeks- en simulatiefase in samenwerking met de TU Eindhoven. Een werkende demo wordt in het voorjaar van 2019 verwacht.
  • Forze Hydrogen (Stichting Formula Zero Delft), een waterstof-aangedreven elektrische racewagen die het potentieel van waterstof als alternatieve brandstof voor duurzame racerij demonstreert;
  • Lightyear One (Lightyear),de eerste commerciële ‘native’ zonnepaneel aangedreven auto ter wereld, ontwikkeld door voormalige Solar Challenge teams van de TU Eindhoven;
  • Voertuigbewijs (RDW), een voertuigbewijs dat aangeeft of zelfrijdende auto’s op een veilige en voorspelbare manier aan het verkeer kunnen deelnemen.

In de categorie Technology:

  • AutoStream (TomTom), een streamingdienst van High-Definition routekaarten voor zelfrijdende auto’s;
  • DT2 (Punch Powertrain Nederland), een kosteneffectief nieuw en compact transmissiesysteem dat met verschillende hybride motoren werkt;
  • De automatische transmissie is gebaseerd op het bekende dual clutch principe (of DSG van Volkswagen), maar het team heeft een verbetering doorgevoerd waardoor een elektrische motor een integraal onderdeel van de transmissie kan worden. De elektrische motor kan een 48 volt laagvermogen motor (20 kW) of een krachtige hoogspanning elektrische machine (90 kW) zijn, terwijl de basistransmissie hetzelfde blijft. De 48V-oplossing levert milde hybride auto’s (MHEV), die tot 15% brandstof besparen, en de hoogspannings-oplossing is voor plug-in hybride auto’s (PHEV), die tot 75% brandstof besparen.

  • EGHRS (Bosal), een lichtgewicht warmte-hergebruik systeem voor hybride voertuigen;
    In hybride aandrijfsystemen gaat de elektrische energie in het batterijpakket naar het rijden, terwijl de interne verbrandingsmotor de aandrijving ondersteunt en warmte levert voor het interieur. Helaas verliezen traditionele verbrandingsmotoren zo’n 30% van deze energie in de uitlaatgassen. Het Bosal Uitlaatgas-energie-terugwinsysteem voedt een deel van deze energie terug naar het thermische circuit van de motor. Veldtesten hebben al aangetoond dat deze technologie tot 10% brandstof kan besparen bij hybride voertuigen in winterse omstandigheden.
  • Ex-Core (Donkervoort), een gepatenteerde koolstofvezel-technologie waarmee het mogelijk is om auto-onderdelen lichter, sneller en sterker te produceren;
  • Tribus (Tribus), een modulaire, volledig elektrische bus met een lengte van 8,1 tot 11,85 meter, bestemd voor het openbaar vervoer.
    De Tribus Movitas 100% elektrisch is, in tegenstelling tot de meeste conventionele bussen, opgebouwd rondom de batterijpakketten (onder andere in de vloer). Dit maakt een veel lichtere constructie mogelijk. Voor het chassis en het frame van de bus is gebruikt gemaakt van duurzaam ferritic stainless steel. De bus heeft een volledig vlakke vloer in het passagiersgedeelte met een meesturende achteras voor het verkrijgen van een korte draaicirkel (Optibelt, Heijen). De bus heeft dubbel glas, een warmtepompsysteem voor koeling en verwarming, vloerverwarming (Heveac, Nuenen) en verwarmde stoelzittingen. De ruiten van de chauffeurscabine zijn rondom elektrisch verwarmd en de voorruit is voorzien van een UV-filter. De bus heeft zonnepanelen op het dak ter ondersteuning van het 24V-systeem. Voor extra energiebesparing is een hydraulisch kniel-en veersysteem toegepast.
  • In de categorie Services:

  • Advanced Analytics Platform (Crossyn), een platform datervoor zorgt dat automobilisten en serviceproviders toegang krijgen tot gedetailleerde informatie over verbonden auto’s;
  • Felyx (Felyx), een platformapplicatie voor het gebruiken en delen van elektrische scooters in stedelijke gebieden;
  • TLEX (Monotch), een platform dat uitrusting langs de weg met weggebruikers verbindt voor real-time informatie-uitwisseling over de verkeerssituatie;
  • VIN Ledger (Koopman Logistics), digitalisering van het gehele logistieke proces door middel van blockchain, wat zorgt voor transparantie en fraudebestrijding in de logistieke keten;
  • YOR24 (YOR24), een platform dat medewerkers en werkgevers inzicht geeft in het gebruik van mobiliteitsmiddelen en mobiliteitsleveranciers op één plek.