Duitse bedrijven verbeteren de e-bike: geen ketting meer nodig

De Duitse bedrijven Schaeffler Group en Heinzmann GmbH hebben een kettingloze aandrijving voor e-bikes ontwikkeld. De eerste elektrische bak- en bedrijfsfietsen met het systeem, Free Drive genaamd, gaan nu de weg op.

Tags:

Het Free Drive-systeem bestaat uit een pedaalgenerator, aandrijfmotor, klantspecifieke batterijoplossing en mens-machine-interface (HMI). Een van de belangrijkste voordelen is dat er geen ketting, riem, tandwielen, tandwielen of andere mechanische aandrijfcomponenten zijn, waardoor de fiets veel minder onderhevig is aan mechanische slijtage dan conventionele e-bikes.

De aandrijflijn wordt door Heinzmann verkocht aan fietsfabrikanten en wagenparkbeheerders. Kerncomponent is de door Schaeffler ontwikkelde pedaalgenerator. Deze produceert een constante trapweerstand en levert elektriciteit voor de motor in de achterwielnaaf. Hij is zo ontworpen dat het trappen op de pedalen aanzienlijk minder spierkracht vereist dan bij conventionele e-bike-aandrijvingen – een groot voordeel voor bakfietsrijders, vooral op lange bezorgroutes. Overtollige elektrische energie wordt in de accu opgeslagen voor later gebruik. Op deze manier kan de Free Drive een totaal aandrijfvermogen leveren van 250 watt.

Meer ontwerpvrijheid

Terwijl de architectuur van conventionele e-bike-aandrijvingen grotendeels wordt gedicteerd door de behoefte aan een mechanische verbinding tussen de pedalen en de motor, biedt de Free Drive – zoals de naam al doet vermoeden – een aanzienlijke ontwerpvrijheid. “Het kettingloze aandrijfsysteem opent volledig nieuwe mogelijkheden op het gebied van fietsarchitectuur en pedaalconfiguratie – inclusief ontwerpen met twee, drie of vier wielen, met of zonder dak”, zegt Jochen Schröder, hoofd van de bedrijfsdivisie E-Mobility van Schaeffler. Het digitale bike-by-wire-concept houdt ook in dat schakelen en schakelen tussen bedrijfsmodi softwarematig wordt uitgevoerd. Om dit mogelijk te maken, communiceren alle componenten van het door Heinzmann verkochte systeem met elkaar via een CAN-verbinding.

Eerste klant: mocci

De eerste klant die een bestelling heeft geplaatst voor de Free Drive is CIP Mobility. Hun mocci Smart Pedal Vehicles streven naar vernieuwing op het gebied van efficiënte, onderhoudsarme en duurzame mobiliteit in de commerciële sector in steden en industriegebieden. Ontwikkeld als een innovatief micromobiliteitsplatform, breken de mocci-bakfietsen met veel gevestigde conventies in de fietsindustrie, door slimme hardware te combineren met intelligente software en geavanceerde materialen.

De frames, wielen en vorkframes, zijn gemaakt van recyclebare, hoogwaardige kunststoffen in plaats van staal of aluminium. In vergelijking met een klassiek spaakwiel bestaan de voor- en achterwielen uit één constructief onderdeel, waardoor ze minder kwetsbaar zijn. Het frame is gemaakt met behulp van een schaalbaar spuitgietproces.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (4)

  1. mooi, heel mooi, zolang het werkt!
    wat als de techniek het laat afweten, accu leeg, etc.?
    daar sta je dan! met een ketting aandrijving kan je nog normaal fietsen, zwaar trappen, maar je komt vooruit!
    ik vrees dat je hier te afhankelijk bent van de techniek.

  2. Leuk idee, maar ik vermoed dat je niet het gevoel hebt het achterwiel aan te drijven. Bij een e-bike trap je zo licht mogelijk, dus dat je met dit concept MEER energie toevoegt, dan je nodig hebt, betwijfel ik.
    Nogmaals: een leuk idee met een aantal voordelen.

  3. Als de accu leeg is geeft de ketting of snaar aandrijving nog een behoorlijk rendement. Wat is het rendement als alleen de generator-motor combinatie actief is?