Drama in Australië: NunaX in vlammen op, Twente van de weg geblazen

De laatste racedag van het Bridgestone World Solar Challenge is uitgelopen op een drama. Eerst stuwde een sterke wind het Solar Team Twente al van de weg. Vervolgens ging de wagen van de TU Delft in vlammen op. Coureur Tim van Leeuwen kon gelukkig op tijd uit de auto worden getrokken, die in twee minuten ineenschrompelde tot een hoopje as.

De eindzege lag voor het Delftse Vattenfall Solar Team voor het grijpen. Met nog 300 kilometer te gaan stond het team eerste in het klassement. Helaas kwam er een einde aan de droom van de Delftse studenten. Wat de reden is voor het vlamvatten van de zonneauto is op dit moment nog niet duidelijk. De komende dagen zal nader onderzoek dat moeten uitwijzen.

Het is de eerste keer in de twintig jaar deelname van de regerend wereldkampioen dat de finishlijn niet wordt gehaald. Het team stevende af op de achtste overwinning. "De schrik en het ongeloof zitten er hier goed in. We reden het laatste stuk richting Adelaide en hadden nog 250 kilometer te gaan. Het ging hartstikke goed: we reden krap aan de leiding met 100 kilometer per uur, maar op gegeven moment rook ik een brandlucht. Ik vroeg nog aan de begeleidende auto achter me of dat uit de auto kwam, maar alle waardes waren goed. Toen er ineens rook mijn cockpit binnenkwam, wist ik dat het foute boel was", zegt Van Leeuwen. De coureur kon de auto gelukkig op tijd aan de kant zetten en werd door een teamgenoot "de auto uit gesleurd" en in veiligheid gebracht.


 

Lees hier over het ontwerp van de NunaX – die interessant genoeg ‘zeilend’ was gemaakt

‘Zeilende’ auto naar Australië

 


Bekijk hier een interview op NOS.

Twente

twFoto: Jerome Wassenaar

De Twentse zonnewagen, Red E werd kort na de start van de vierde racedag van de weg geblazen. Hij raakte daarbij in de berm en is dusdanig beschadigd dat doorrijden niet meer mogelijk was. De coureur is ongedeerd. Het abrupte einde van de race is een flinke klap voor Solar Team Twente, dat de vierde racedag als leider in de wedstrijd was begonnen, met nog 865 kilometer tot de finish in Adelaide.

Coureur Evert van der Hoek was uiterst voorzichtig van start gegaan. Hevige zandstormen deed het team op de derde dag ook al besluiten de wagen even aan de kant te zetten. De gehele middag raasden er flinke windstoten door de Australische outback, met zandstormen tot gevolg. En ook gedurende de nacht was er veel wind. Desondanks werd hij na twintig minuten verrast door een harde zijwind die de auto de weg af blies. Van der Hoek kreeg de auto niet terug op de weg en gleed een kleine helling af. Hierbij spinde de Red E en belandde ondersteboven in het rode zand. Het team greep snel in om de veiligheid van de coureur zeker te stellen en om te voorkomen dat er verdere schade zou optreden. De auto raakte behoorlijk beschadigd, onder meer aan de voorwielophanging. Inspectie leerde dat het niet verstandig is de race te vervolgen, ook gelet op de zware weersomstandigheden.

België kampioen

be Als gevolg van dit alles, heeft het Belgische Solar team voor het eerst goud gewonnen. Ook dit team had last van de wind, maar het bleef op de weg. ‘Dinsdagnamiddag zijn er hevige zijwinden komen opzetten en daardoor zijn heel wat zonnewagens gaan zwalpen over de weg. De Belgische wagen is door een onverwachte wervelwind gereden en slipte hierdoor’, meldt een persbericht. ‘Dit werd gelukkig onmiddellijk gecorrigeerd door de ervaren racepiloot Bert Longin die de wagen op de baan hield. De studenten hebben de dag veilig kunnen beëindigen maar ze hebben ook ‘s nacht last gehad van een overtrekkend onweer. Toen de zand- en regenstorm over de kampplaats trok, ging al hun energie naar het veiligstellen van elkaar en de zonnewagen, de BluePoint. Een uur na de start van de vierde dag zagen ze opeens de zonnewagen van Solar Team Twente aan de kant van de weg liggen. Twente stond al bijna de hele race op de eerste plaats. "Door de hevige winden zijn er vandaag twee zonnewagens van de baan gevlogen, voor het team uit Twente is de race helaas gedaan maar hun piloot was gelukkig ongedeerd", vertelt Inge Habets, structureel ingenieur. Het Leuvense team belandde zo op de tweede plaats, dit met gemengde gevoelens.

Inhaalmanoeuvre

De studenten van de KU Leuven hebben echter hun hoofd niet laten hangen en begonnen een grote inhaalmanoeuvre. "Doordat we onze wagen met de neus naar de wind kunnen richten, kunnen we veel stabieler rijden", vertelt aerodynamicus Emmerick Vandervelpen. "Onze voorloper heeft moeten vertragen, terwijl wij onze strategische snelheid konden aanhouden." Het vertrouwen in de wagen en de piloten was groot en zo konden ze de hele dag hun Nederlandse concurrenten op de hielen zitten. Door de wisselende bewolking was het niet gemakkelijk om de achterstand te verkleinen maar dat is wel gelukt. Het tijdsverschil werd van 43 minuten gereduceerd tot 7 minuten. Zo startte het team op de laatste dag vlak na Vattenfall met nog 299 km te rijden. Toen Vattenfall uitviel, werden de Belgen de nieuwe nummer 1.

Top Dutch finisht als vierde

top 

De Noord-Nederlandse rookies Top Dutch Solar Racing zijn als vierde gefinisht. "We hebben er bijna vijf dagen over gedaan om van Darwin naar Adelaide te rijden"zegt Teammanager Jeroen Brattinga. "Dit viel nog niet mee: op de tweede dag moesten een stop maken omdat de accu te heet werd, waardoor we niet meer konden opladen. Dit heeft ons een aantal posities gekost. Op de vierde dag kregen we te maken met hele harde wind, wat zwaar was voor de drivers van de zonneauto."

Excellence in Engineering award 

Tijdens de Award Ceremony, het officiële eind van de Bridgestone World Solar Challenge, ontving Top Dutch Solar Racing overigens de ‘Excellence in Engineering’ award. De juryleden van de organisatie gaven de prijs aan het team, omdat ze het bijzonder vonden dat een debuterend team zo’n hoog niveau van excellentie behaald.

Tweede en derde

De Japanse Tokai universiteit werd tweede, de universiteit uit Michigan derde. De overige 17 zonneauto’s zijn op dit moment nog niet over de finish.