Docken = dokken

Vrachtwagens hebben niet alleen een blinde hoek, ze hebben ook problemen met achteruit inparkeren. Vaak kunnen chauffeurs het maar één kant op – en dan nog wordt in krappe situaties geregeld iets geraakt. Docken leidt dus tot dokken. Maar niet lang meer, als het aan de studenten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen ligt (HAN).

De studenten Automotive hebben namelijk een nieuw inparkeersysteem ontwikkeld met een drone en patroonherkenning. De vrachtwagen krijgt een patroon uit vierkanten op het dak van de cabine (een soort QR code), waaraan de microcontroller (Olimexino E407) in de drone de vrachtwagen herkent en feilloos op de juiste plaats manoeuvreert.

Als het goed is.

"Er zijn nog wat issues met de stabilisatie van de camera, met wind, en met andere onregelmatigheden en we moeten het feitelijke overnemen van de besturing nog uitvinden", zegt de Indiase student Rakshith Kusumakar tijdens vakbeurs Electronics & Applications. "Maar we hebben proof-of-concept."

Het hele systeem is CAN-based en de grote rekenkracht komt in de drone. De investering ligt dus bij het distributiecentrum. De vrachtwagenchauffeur is voor een paar tientjes klaar.