De ontwerpers spelen hiermee in op de vraag naar beademingsapparatuur en de logistieke problemen die er zijn door een tekort aan specifieke onderdelen.
Het projectteam bestaat uit ingenieurs van de afdeling Biomechanical Engineering van de faculteit 3ME van de TU Delft. Zij werken samen met clinici van het Erasmus MC en het LUMC.
Het uiteindelijke ontwerp en de resultaten van uitgebreide veiligheids-, betrouwbaarheid- en duurzaamheidstests worden openbaar gepubliceerd, naar verwachting over enkele weken. Met dit ontwerp kan het prototype overal ter wereld worden nagebouwd en klinisch worden getest, wat een cruciale stap is die nog moet worden gezet.
Naast het gebruik van standaard industriële onderdelen die overal voorradig en gecertificeerd zijn, zoals onderdelen uit de automation industrie, is het beademingsapparaat ontworpen om doorlopende productie mogelijk te maken, zelfs wanneer een aantal moeilijk te vinden componenten opraakt. Hiertoe zijn meerdere manieren opgenomen voor het uitvoeren van dezelfde functie. Dit zou lokale fabrikanten overal ter wereld in staat moeten stellen om de beademingsmachine in massaproductie te nemen. Een ander uitgangspunt bij het ontwerp is geweest dat de machine zo dicht mogelijk een ‘gewoon’ beademingsapparaat benadert – niet alleen qua functionaliteit, maar ook qua betrouwbaarheid en veiligheid.
'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…
Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…
Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…
Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…
De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…
FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…