"Een voordeel van de cobots is dat ze geen afgeschermd veiligheidsgebied nodig hebben, waardoor ze minder plaats innemen, wat kostenbesparend is", zegt Geert De Coppel, cobot-engineer in de afdeling Karosseriebau. "De verdere voordelen zijn natuurlijk dat ze direct kunnen samenwerken met de operatoren en dat ze hen ergonomisch gaan ondersteunen. In die mate zelfs dat we in de toekomst fysiek beperkte mensen kunnen inzetten voor bepaalde jobs waar cobots assistentie verlenen."
In een project dat samen met Fanuc gerealiseerd werd, wordt een cobot van het type CR-7iA/L uitgerust met een visiesysteem voor de controle van lasnaden. Geert Motte, Gruppensprecher Zone Unterbau: "De cobot doet een controle op verschillende lasnaden zoals aanwezigheid, lengte en positie, en dit vooral op plaatsen waar de operator niet of moeilijk kan kijken."
In de toekomst zal Audi nog meer cobots inzetten. "Het is vooral belangrijk om de robot in te schakelen voor ergonomische problemen", zegt preventieadviseur Walter Seminck. "In de productie hebben we nood aan systemen die zonder problemen altijd hetzelfde kunnen doen. Dat maakt robots interessant om mensen te ondersteunen in wat zij doen."
Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…
De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…
Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…
Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…
Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…
Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…