Categories: Actueel

Deze windmolen maakt waterstof van elektriciteit

De elektriciteit die de windmolens genereren, kan via elektrolyse worden omgezet in waterstof en zuurstof. In het Wieringemeerplan wordt dit waterstof via een ondergrondse leiding naar het NXT-tankstation in Alkmaar vervoerd. Vrachtwagens en andere voertuigen die zijn uitgerust met een brandstofcel kunnen daar vervolgens hun waterstoftank vullen.

Rotterdam

Het havenbedrijf maakt vergelijkbare plannen, maar dan voor windmolenparken op zee. Extra windmolens op de Noordzee zullen Nederland vanaf 2030 namelijk 12 gigawatt extra vermogen leveren.

"Met diverse scenarioanalyses hebben we onderzocht welke kansen wind op zee biedt, welke technologieën mogelijk zijn en wanneer die beschikbaar komen", legt onderzoeker Christophe Hoegaerts van TNO uit. "Het Havenbedrijf kan bijvoorbeeld een rol spelen als aanjager voor de omzetting van elektriciteit in waterstof op momenten dat er te veel van is: Power to Hydrogen. Zogeheten elektrolyzers worden steeds efficiënter. Voor de gebufferde groene waterstof bestaan veel toepassingen: van het verbranden voor warmte tot innovatieve elektrochemie voor de productie van chemicaliën."

Schaarse grond op Maasvlakte

Randolf Weterings, businessmanager bij het Havenbedrijf Rotterdam: "Als we de groene energie optimaal willen benutten voor industriële processen in de Rotterdamse haven, dan zullen we windaanlanding op de Maasvlakte moeten faciliteren. Echter de ruimte is beperkt, waardoor we grootschaliger moeten durven denken om efficiënt gebruik te kunnen maken van de schaarse grond."

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Atlas is met pensioen – leve de nieuwe Atlas! (video’s)

De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…

2 dagen ago

Nieuwe opleiding crop biotechnology en engineering zoekt samenwerking met bedrijven

Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…

2 dagen ago

Flexibele elektronica uit de foundry?

De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…

2 dagen ago

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

2 dagen ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

2 dagen ago

Meer Heilind in Europa

Heilind Electronics Europe wil zijn  aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…

2 dagen ago