Delftse waterstofauto: 2056 kilometer op 1 tank

Honderd keer zuiniger dan de huidige stadsauto’s op fossiele brandstof. Dat is het streven van de studenten van het Eco-Runner Team Delft. Vorig jaar mochten ze zich al de ontwerpers van ‘s werelds meest efficiënte waterstofauto noemen. Dit jaar willen ze ook de langste afstand rijden zonder tanken.

Tags:

De Toyota Mirai rijdt 1359 kilometer op een tank, en heeft daarmee het officiële Guinness World Record. ARM Engineering heeft echter al 2055,68 km afgelegd met een methanol-based fuel cell. ARM Engineering heeft dit record niet officieel laten documenteren bij Guinness World Record, maar het is wel het record dat Ecorunner wil verbreken. Het team streeft dus naar 2056 kilometer, wat vraagt om een nieuwe balans tussen robuustheid en efficiëntie. Waar ze zich vorig jaar nog richtten op het lichtste gewicht, moet de auto nu 2056 kilometer afleggen. Daarbij kan  materiaalmoeheid optreden, dus de stevigheid is verbeterd en de trillingen zijn verminderd.

Om de robuurtheid te vergroten, zijn de lijminserts in het carbon dit jaar langer gemaakt. Dit bleek vorig jaar namelijk een cruciaal punt. Er zijn nu twee soorten lijm gebruikt: een met hoge rek en een die stijver is. De lijm met hogere rek zit op plekken waar vermoeiing kan optreden en de stijvere lijm op plekken waar de stijfheid wenselijk is. Ook is gelijmd met twee lijmgaten, waarbij je door het ene gat de lijm te spuit tot het er aan de andere kant uit komt. Zo weet je dat de lijm overal zit.

Vorig jaar zat er een slag in de wielen die trillingen veroorzaakte. Dit kwam doordat het wiel asymmetrisch uit een stijve aluminium plaat was gefreesd. Dit stijve aluminium heeft veel interne spanningen, die door de asymmetrische vorm het wiel krom trok. De achterwielen zijn dit jaar daarom uit aluminium met minder interne spanningen gemaakt en uit een rondstaf in plaats van een plaat, omdat de wielen in radiale richting wel symmetrisch zijn. Het resultaat is dat ze vrijwel geen slag hebben. De voorwielen zijn van carbon, omdat de trillingen hier nog belangrijker zijn. Van de voorwielen wist het team zeker dat ze recht zijn, en van de achterwielen was dit de vraag. De rechten wielen zorgen voor minder herhalende kracht op de suspensie.

Straatlegaal

De auto weegt maar 72 kilo, tegen een stadsauto 2000. Hij is dan ook niet straatlegaal – dat wordt het doel voor volgend jaar. En er kan maar één persoon in. Maar, zo stelt het team, in Nederlandse auto’s zit gemiddeld maar 1,4 persoon, dus het is niet nodig om alle auto’s te voorzien van 5 stoelen. Bovendien is de Ecorunner bedoeld voor stadsvervoer.

De vorm is ontworpen op een zo laag mogelijke luchtweerstand. Daartoe is de achterkant breder gemaakt dan vorig jaar, want hoewel je misschien anders zou verwachten, leidt een spitse achterkant tot veel verloren energie in de vorm van wervelingen.

Onthulling met paneldiscussie

De auto wordt op 2 mei onthuld tijdens de Car Reveal die voor het publiek toegankelijk is en wordt opgeluisterd met een paneldiscussie over de toepasbaarheid van waterstof als duurzaam alternatief en hoe dit onze toekomst kan beïnvloeden. De panelleden zijn Coby van der Linde, Diederik Samsom, Stephanie Kool-Claessens en Thijs ten Brinck. Kaarten hiervoor zijn te bestellen https://www.ecorunner.nl/.

In juni vindt de wereldrecordpoging plaats. Het team brengt regelmatig een podcast uit, genaamd De Waterstofpodcast, waarin het belang van duurzaamheid en waterstof wordt besproken.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *