De studenten zijn bij de bouw geadviseerd door Wubbo Ockels, ambassadeur van de Frisian Solar Campagne. Deze race gaat op maandag 23 juni in Leeuwarden van start over een afstand van 200 kilometer en volgt het parcours van de Elfstedentocht. Er doen ruim vijftig teams uit binnen- en buitenland aan de race mee. De Delftse boot is ruim zes meter lang, heeft een diepgang van zestig centimeter en een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur. Het totale oppervlakte aan zonnecellen is 8 m2.
In 2005 werd het eerste officiële Solar Boat Team van de TU Delft gevormd. In een korte tijd werd een zonneboot gebouwd die enkele maanden later de eerste Frisian Nuon Solar Challenge met ruime voorsprong zou winnen. Voor de Frisian Solar Challange 2008 is een nieuw team samengesteld, bestaande uit tweede- en derdejaars studenten.
De zonnecellen zijn uiteraard een van de belangrijkste componenten van de boot. Het team maakt gebruik van hoogwaardige gallium-arsenide zonnecellen. Het ontwerp van de romp is in samenwerking gedaan met het grootste maritieme onderzoeksinstituut ter wereld, het MARIN. Door de innovatieve rompvorm is de weerstand in het water minimaal. Het gewicht van de boot is erg belangrijk voor de weerstand. De boot is dan ook gebouwd uit composieten.
(infographic solar boat, achterkant door Eric Verdult)
Meer informatie:
De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…
Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…
De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…
Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…
Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…
Heilind Electronics Europe wil zijn aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…