Categories: Actueel

Delftse drone test nieuwe sense & avoid technologie in Australische outback

De nieuwe technologie, op termijn bijvoorbeeld toepasbaar bij medische noodsituaties, moet autonomie bij drones betaalbaarder maken.

Outback Joe

De UAV Medical Express Challenge in de Australische wildernis draait om het virtueel ‘redden’ van een persoon, Outback Joe, in een overstroomd gebied in Queensland. Joe voelt zich niet lekker, en na overleg met zijn dokter is besloten om snel bloed af te nemen en te laten onderzoeken. De uitdaging voor de teams is om het bloed, dat Joe zelf afneemt, snel naar een laboratorium te krijgen.
De deelnemende teams krijgen bij benadering de locatie van Outback Joe, die zich ongeveer 30 kilometer verderop bevindt. De drone moet Joe zelf vinden, om vervolgens zo dicht mogelijk bij hem landen, maar niet dichterbij dan 30 meter. Daarna neemt de drone het bloed mee terug naar de basis. En dat alles binnen een uur.

Dynamische vlucht

"Nieuw is dat de drone dit jaar de missie geheel autonoom in een groot gebied moet vliegen waar ook no-fly zones zijn, waaronder dynamische no-fly zones, zoals een bewegende helikopter, luchtballon of grote roofvogel", zegt projectmanager Bart Remes. De drone moet geheel zelfstandig een veilige en zo kort mogelijke route van zo’n 30 kilometer vliegen, Outback Joe herkennen, en op een veilige afstand van hem landen.

Belangrijk is daarbij de sense and avoid-technologie. "We hebben in Delft veel onderzoek gedaan met drones die obstakels moeten identificeren en om ze heen moeten vliegen", licht Remes toe. "De drone gebruikt de eigen snelheid en richting (de vector) en de vector van alle andere bewegende objecten in het gebied, en bepaalt op basis daarvan steeds opnieuw de beste vliegroute. De kennis over dynamisch vliegen hebben we aan de TU Delft in de afgelopen jaren opgebouwd, en nu kunnen we dit uittesten in de praktijk. Dat is belangrijk want drones kunnen in medische (nood)situaties pas echt nuttig worden toegepast, als ze op een veilige manier autonoom én betaalbaar kunnen vliegen."

delftAcopter

Het Delftse team vliegt met de hybride delftAcopter , die opstijgt als een helikopter, 90 graden kantelt en verder vliegt als een vliegtuig. De drone gebruikt daarbij slechts één grote propeller, waardoor hij nauwelijks nog overbodige stuurvlakken aan boord heeft tijdens het vliegen. Het onbemande vliegtuigje is daardoor bijvoorbeeld geschikt voor medische hulpverlening in moeilijk bereikbare gebieden. De delftAcopter werd voor het eerst getest tijdens de vorige UAV Medical Express Challenge in 2016 en behaalde daar de tweede plaats.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

TU Delft houdt kritieke-grondstoffen-week

'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…

10 minuten ago

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

60 minuten ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

3 uur ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

3 uur ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

4 uur ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

4 uur ago