Maandenlang heeft het Nuon Solar Team in Aalsmeer gewerkt aan de zonneracewagen. Eind oktober moet Nuna8 de wereldtitel verdedigen tijdens de World Solar Challenge in Australië. De studenten van de TU Delft werkten vaak tot diep in de nacht.
In deze race tegen de klok werden zelfs familieleden en vrienden betrokken bij de productie van de auto. “Er waren dagen dat we hier met broer, vriendin en oud-teamleden stonden te schuren”, vertelt teamcaptain Mark Hupkens. Teamleden woonden op een woonboot nabij de loods in Aalsmeer om snel op de werkvloer te kunnen zijn.
Intussen werkten de technici van het team in Delft aan de motor van het voertuig. Deze zeer efficiënte motor is verwerkt in de velg van een achterwiel van de auto. De buitenkant van de auto is gemaakt van schuim en Textreme koolstofweefsel, dat ook in de Formule1 wordt gebruikt. Het lichte materiaal maakt dat de auto slechts 160 kilo weegt; dat is 6 keer lichter dan een gemiddelde auto.
Ook de accu van de zonneauto is met 20 kilo een lichtgewicht. Ter vergelijking: een zeer zuinige batterijaccu van een Tesla weegt ruim 500 kilo. Op de mini accu kan Nuna even ver rijden als de batterij van de Tesla: ongeveer van Amsterdam naar Parijs.
De auto werd gepresenteerd in de fraaie tuin van Paleis Soestdijk, waar familieleden, vrienden, en sponsoren de auto voor het eerst konden bewonderen. De coureur van het team, Tim van Leeuwen, mocht als eerste achter het stuur van de zonneraceauto kruipen. Hij is ook een van de weinige personen die in de auto past. De zogenoemde canopy, de bestuurderscockpit, is nog kleiner dan die van Nuna7.
De auto is wel veiliger, dankzij een knieschot om te voorkomen dat de auto als een harmonica in elkaar deukt bij een zijaanbotsing. “Veiligheid staat voorop”, benadrukt Tim van Leeuwen. Hij gaat de komende weken samen met het team zoveel mogelijk testritten maken. Dat kan niet op de openbare weg, want de auto krijgt pas in Australië een nummerplaat. Maar de coureur sluit niet uit dat over een paar jaar auto’s met zonnepanelen op de weg te zien zijn.
Op de auto prijken honderden foto’s van ‘solarfans’ in de vorm van twee oranje leeuwen aan weerszijden. Deze solarfans konden met een donatie hun foto of selfie op de auto laten zetten. Onder de fans zijn naast koning Willem Alexander, enkele bekende Nederlanders zoals ruimtevaarder André Kuipers ook familieleden van teamleden, liefhebbers van zonne-energie, kinderen en zelfs een hond.
Ook de kleinkinderen van solarfan Anneke de Hoop uit Kloosterburen staan op de zonneracewagen: “Ik vind het heel belangrijk dat wij, en vooral kinderen, leren om op een goede manier om te gaan met energie. Daar is deze auto een prachtig voorbeeld van. En het is natuurlijk een stoer verhaal voor onze kleinkinderen; ze staan op de zonneracewagen.” De donaties zijn gebruikt om een deel te financieren van het zonnepaneel, dat uit maar liefst 391 zonnecellen bestaat.
De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…
Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…
De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…
Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…
Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…
Heilind Electronics Europe wil zijn aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…