De koplamp die zich aanpast aan het verkeer

Hella en het Fraunhofer Application Center voor Anorganische Fosforen werken aan koplampen die zich aanpassen aan het verkeer. Ze maken hiervoor gebruik van hoge kwaliteit koplampen met een laserlichtbron. In de lampen zit gepixeld fosfor.

Koplampen moeten steeds kleiner en efficiënter worden, terwijl de lichtkwaliteit en veiligheid beter moeten. En vervolgens moeten ze zich ook nog automatisch gaan aanpassen aan de omgeving.

Om aan de eerste vier eisen te voldoen, worden steeds vaker high-definition systemen gebruikt. Vooral laserlichtbronnen zijn belangrijk. Laserlicht is efficiënt door de individueel in te stellen lichtpixels en het geeft een bijzonder hoge lichtopbrengst. Daardoor kunnen installatiedelen, zoals reflectoren, kleiner worden en is een compactere ontwerp mogelijk.

Adaptief

Eigenlijk willen de fabrikanten echter toe naar verlichting die zich automatisch aanpast aan de lichtsituatie van het verkeer en de omgeving. Zoals verblindingsvrij grootlicht. Om de koplamp adaptief te maken, is het eerst nodig om de blauwe korte-golf-laserstraling te veranderen in witte breedbandstraling. De omzetting van blauwe naar witte straling vindt plaats via fosforen.

In het kader van het project Hipe (onderzoek naar zeer innovatief gepixeld fosfor voor laser-emissies in koplampen) test het Fraunhofer Application Center voor Anorganische Fosforen verschillende materialen op hun geschiktheid wat betreft conversie-eigenschappen en warmte-uitbreiding, om ze vervolgens te optimaliseren.

Hella ontwikkelt intussen een nieuw mechatronisch-optisch concept voor de bouw van een complete koplampmodule. De licht- en elektronica-expert controleert bijvoorbeeld welke optische systemen geschikt zijn voor een compacter ontwerp en een grotere efficiëntie.

Het project maakt eel uit van het onderzoeksproject Hipe, is gestart in maart 2016, en wordt over een periode van drie jaar mede gefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.