Consumentenverwachting 2030: ‘in hyperloops rijden en huisrobots bezitten’

Volgens onderzoek in opdracht van Dassault Systèmes verwachten consumenten dat technologie in 2030 een hoofdrol speelt in steden. Deze wordt volgens de respondenten ingezet ter verbetering van de algemene levenskwaliteit. Daarnaast zal het maatschappelijke voordelen opleveren en ervaringen personaliseren. Het onderzoek is uitgevoerd door Cite Research.

Op de vraag wat hun verwachtingen zijn voor toekomstige ervaringen op het gebied van home, reizen, gezondheid en retail, noemden ondervraagden diverse technologieën die volgens hen nu al voor disruptie zorgen en de norm worden in 2030. Denk hierbij aan een spoor voor de hyperloop, volledig verbonden smarthomesystemen, mobiele betalingen en gepersonaliseerde preventieve gezondheidsplannen.

De consument ziet personalisatie als een van de grootste voordelen van technologische innovaties in 2030 in de genoemde branches. Tegelijkertijd verwachten ze voordelen van de verschillende technologieën op het gebied van security, energie-efficiëntie, gemak, toegankelijkheid, besparingen en preventie.

Een aantal bevindingen:

  • Gepersonaliseerde ervaringen zijn volgens de respondenten het belangrijkste voordeel van vooruitstrevende technologieën. Vooral 18- tot 34-jarigen verwachten dat technologie ervaringen oplevert die zijn aangepast aan hun persoonlijke behoeften en smaak. De 35-plussers verwachten juist dat technologische vooruitgang in de eerste plaats leidt tot een betere levenskwaliteit.
  • Het huis van 2030 is veilig en energiezuinig. Meer dan 70% van de ondervraagden denkt gebruik te maken van op afstand te besturen apparaten, assistenten die ze met hun stem kunnen aansturen en volledig aangesloten smarthomesystemen. Bijna 50% verwacht een gepersonaliseerde virtuele assistent of robot in huis te gebruiken.
  • Transport en mobiliteit worden steeds meer elektrisch en verbonden. De voordelen hiervan zijn volgens de respondenten besparingen op kosten en reistijd, en verbeterde verkeersveiligheid en levenskwaliteit. Meer dan 70% van de respondenten voorspelt hybride of volledig elektrische voertuigen te gebruiken, terwijl meer dan de helft denkt te reizen met een hyperloop. 38% houdt rekening met het gebruik van luchttaxi’s. Meer dan driekwart van de ondervraagden verwacht gepersonaliseerde passagierservaringen. Denk hierbij aan geoptimaliseerde navigatiepaden en door de stad gestuurde verkeersregulering. De meerderheid denkt echter geen toegang te geven tot hun persoonlijke gegevens om dit soort diensten te verbeteren.
  • Gepersonaliseerde preventieve gezondheids- en thuisbehandelingen worden de norm. Meer dan 80 procent van de respondenten vermoedt ziektes te kunnen voorkomen en langer te leven. Ze denken dat technologie ze in staat stelt hun persoonlijke gezondheid gemakkelijker en effectiever te beheren. 83% noemt preventieve plannen die zijn gebaseerd op gedrag of voeding. 81% vermoedt dat apparaten waarmee patiënten thuis behandelingen zelf kunnen uitvoeren een positieve bijdrage leveren. Bovendien verwacht 80% dat volledig elektronische registratiesystemen gaan helpen. Driekwart van de respondenten is van mening dat technologieën zoals diagnostische toepassingen voor thuis, draagbare apparaten en op maat gemaakte orthopedische prothesen positieve effecten zullen hebben.
  • Fysieke winkels verdwijnen niet. De in-store ervaring verandert wel als het gaat om betalingen en het inzetten van technologieën. 84% van de respondenten verwacht mobiele betalingen in winkels te gebruiken. Ook denken zij dat de producten die zij kopen op ieder moment en op iedere willekeurige locatie geleverd worden om het winkelen eenvoudiger te maken. 55% acht het onwaarschijnlijk dat het in 2030 alleen nog maar mogelijk is om virtueel te winkelen.

"Dit onderzoek over consumentenverwachtingen van de stad in 2030 stelt ons in staat om hypes te vergelijken met wat de consument daadwerkelijk ervaart als realiteit", aldus Florence Verzelen, bij Dassault Systèmes Executive Vice President voor Industry Solutions, Field Marketing en Global Affairs. "Consumenten houden rekening met een enorme verandering – op ieder aspect van hun leven. Dit inzicht in hun denken biedt waardevolle feedback voor bedrijven, zodat ze weten wat ze moeten verkennen, ontwikkelen en versnellen. Het bevestigt dat gepersonaliseerde initiatieven een cruciaal thema zijn voor innovatie. Dassault Systèmes blijft met het 3DExperience-platform marktinitiatieven ondersteunen om aan de verwachtingen van de consument te voldoen."