Categories: Actueel

Catamaran van de toekomst combineert voordelen van enkele en meervoudige rompen

Veilig rechtop zeilen en een hoog zeilcomfort zijn de belangrijkste voordelen van boten met een dubbele romp. De stabiliteit van de boot wordt mogelijk gemaakt door de optimale verdeling van het gewicht op de twee drijvers. Echter, de breedte brengt ook aanzienlijke kosten met zich mee. Er worden twee ligplaatsen bezet en zelfs het takelen van de boot is complex en duur. Om deze twee nadelen te omzeilen en kosten te besparen, heeft Futura Yacht Systems GmbH een in breedte variabele zeewaardige catamaran ontwikkeld.

De breedte kan worden gereduceerd van 8 meter tot 4,85 meter.  Dat gebeurt door het intrekken van de twee drijvers door een schuifmechanisme. Hierdoor kan er gemakkelijk slechts één ligplaats worden gebruikt. Dit vereenvoudigt ook het heffen met een kraan en transport op een vrachtwagen. Daarnaast kunnen de afzonderlijke onderdelen, net als in de auto-industrie, in een modulair ontwerp worden geproduceerd. In het totaal worden op deze manier aanzienlijke kosten bespaard.

In het schuifmechanisme van de drijvers zijn verschillende producten gebruikt van van fabrikant Igus. Speciale kunststoffen die zijn ontwikkeld voor de maritieme omgeving, tonen hier hun sterke eigenschappen doordat ze corrosie- en smeermiddelvrij zijn. Aan de achterkant van de catamaran zijn binnenin het vaartuig twee kabelrupsen geïnstalleerd en deze waarborgen een betrouwbare geleiding van de kabels wanneer de boot in elkaar is geschoven. Daarnaast zijn er acht lineaire geleidingen op de boeg en achtersteven aangebracht. Deze bevinden zich ook overdwars in het schip onder de hut. De lichtgewicht geleidingen zorgen voor een veilige en stabiele inzet van de drijver en dragen zo bij aan de soepele werking van het mechanisme.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

3 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

3 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

4 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

4 dagen ago

Het eind van de kwantumtunnel

Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…

4 dagen ago

Nanofotonische glasvezelsensor-oplossing om het ultrakleine te detecteren

Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…

4 dagen ago