Categories: Actueel

Brunel Solar Team verdubbelt efficiëntie elektrische motor met nieuwe spoelconfiguratie

De motor dankt zijn efficiëntie aan een nieuwe configuratie van de spoelen. Deze technologie wordt nog niet in de auto-industrie gebruikt, maar biedt veel potentie. Het Brunel Solar Team hoopt met de krachtige motor voldoende voorbereid te zijn op de grote hoogteverschillen tijdens de acht dagen durende Sasol Solar Challenge, iets waar zij tijdens de laatste race tegenaan liepen.

Specificaties van de motor:

• Direct drive double air gap motor
• 2x meer vermogen per kg t.o.v. de vorige motor
• Geïntegreerd in het wiel
• Ingebouwde rem

Accu en zonnepaneel

Ook de accu is maar liefst de helft lichter (20 kilo) dan vorige edities, en daarbij betrouwbaarder en veiliger. Het zonnepaneel op de auto is geoptimaliseerd om zo efficiënt mogelijk te werken in alle omgevingen en weersomstandigheden. Diodes in het paneel maken het mogelijk bepaalde zonnecellen over te slaan. Hierdoor kunnen de zonnecellen in het paneel heel nauwkeurig in- en uitgeschakeld worden. Waar traditionele zonnepanelen bij schaduwbedekking zichzelf automatisch volledig of in zones uitschakelen, maakt deze nieuwe uitvinding het mogelijk om alleen het schaduw bedekte gedeelte van het paneel uit te schakelen. Hierdoor kan het paneel te allen tijde optimaal energie opwekken.

Specificaties van de accu

• Lithium-ion cellen
• 20 kilo lichter t.o.v. vorig jaar

Specificaties van het zonnepaneel:

• Oppervlakte: 4 m²
• Type: silicium
• Efficiëntie: 25%

Veel onbekende factoren

Tijdens de race in Zuid-Afrika krijgt het team te maken met grote hoogteverschillen en alle soorten weersomstandigheden, zoals een bochtig en steil gebergte en een beschaduwd regenbos. Teamstrateeg Remco Dirks: "Normaliter kunnen wij ons hier ruim van te voren op voorbereiden en onze strategie optimaliseren. Maar om de race dit jaar nog spannender te maken zijn er voor het eerst een blind stage, een half blind stage en een marathon stage aan de route toegevoegd. Op de avond van de vierde racedag horen wij de route van dag vijf pas. Hierdoor moeten wij ons energieverbruik en opwekking in de dagen daarvoor strategisch balanceren, om zo op alle mogelijke routes voorbereid te zijn. Ook een stuk route van dag zeven (de half blind stage) zal pas bekend worden op de avond van dag zes. Tijdens de marathon stage mogen er ‘s nachts maar drie teamleden aan de auto sleutelen om die op de volgende dag voor te bereiden, waar normaal met het hele team aan gewerkt mag worden. Al met al vormen de nieuwe stages een enorme uitdaging waar we ons als team al maanden op voorbereiden."

Overige specificaties:

• Type: A-symmetrische driewieler
• Afmetingen: 3.5 x 1.8 x 1.05 M
• Gewicht: Onder de 150 Kg

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Atlas is met pensioen – leve de nieuwe Atlas! (video’s)

De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…

14 uur ago

Nieuwe opleiding crop biotechnology en engineering zoekt samenwerking met bedrijven

Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…

16 uur ago

Flexibele elektronica uit de foundry?

De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…

16 uur ago

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

17 uur ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

17 uur ago

Meer Heilind in Europa

Heilind Electronics Europe wil zijn  aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…

23 uur ago