Brandstofcelauto is ook energiecentrale

In de toekomst kan een brandstofcelauto die op waterstof rijdt ook dienst doen als een energiecentrale voor huizen en kantoren. Deze auto rijdt op elektriciteit die in de brandstofcel uit waterstof wordt gemaakt. Als de wagen stilstaat, kan de brandstofcel ook elektriciteit produceren en vele woningen van stroom voorzien.

Vorige week presenteerde Hyundai het type IX35 FCEV in Nederland, waarvan een exemplaar voor het onderzoek in The Green Village van de TU Delft is bestemd. Hiermee gaan onderzoekers het rendement en de werking van stroom leveren met brandstofcelauto’s verder onderzoeken.

Brandstofcelauto’s zorgen voor efficiënter en schoner transport. Een brandstofcelauto is een elektrische auto met een brandstofcel aan boord die elektriciteit uit waterstof en zuurstof maakt. Een auto wordt doorgaans maar 5% van de tijd gebruikt. De rest van de tijd staat hij geparkeerd. Als de auto geparkeerd staat, kan de brandstofcel nog steeds elektriciteit produceren. Deze elektriciteit kan worden gebruikt in huizen en kantoren. Brandstofcelauto’s auto’s hebben daarnaast twee nuttige (en schone) bijproducten: water en warmte.

Systeemrendement

Rijden gebeurt nu veelal op benzine, diesel of gas. De energie-efficiëntie van deze motoren is niet erg goed, ongeveer 25 tot 40%, en ze stoten CO2 uit. Daarom ontwikkelen veel autofabrikanten alternatieven, zoals de brandstofcelauto. Met de brandstofcel kan met een rendement van ongeveer 40 … 45% elektriciteit via waterstof uit gas worden gehaald. Dit is een hoger rendement dan dat van onze huidige elektriciteitsproductie.

Car as Power Plant

Binnen het project Car as Power Plant doet de TU Delft onderzoek naar de optimalisatie van alle processen die samenhangen met het rijden en energie produceren met brandstofcellen uit waterstof. Van de productie en het tanken van waterstof, de verbetering van de levensduur en waarde van de brandstofcel tot de aansluiting van auto’s op het elektriciteitsnet. De TU Delft werkt daarbij samen met onder meer GasTerra, Q-Park, Stedin, CNG net, RDW, Bovemij, Shell, en HyTruck. Vorig jaar ontving de universiteit hiervoor een subsidie van NWO vanuit het programma Uncertainty Reduction in Smart Energy Systems (URSES). GasTerra heeft de brandstofcelauto gefinancierd.

The Green Village

Het project Car as Power Plant is onderdeel van The Green Village een initiatief van de TU Delft om op de campus van de universiteit een bruisend living lab te realiseren voor duurzame systeeminnovaties. The Green Village biedt een platform waar een grote verscheidenheid aan partners uit de publieke en private sector samenwerken aan de ontwikkeling en de integratie van duurzame technologieën.

Lees voor meer informatie de publicatie: Our car as power plant van prof. Ad van Wijk en dr. Leendert Verhoef of bezoek de website van The Green Village.