Hyundai stelt voor de pilot een Ioniq5 ter beschikking. Deze auto is voorzien van de nieuwste Vehicle to Load-technologie (V2L), die het mogelijk maakt om de energie van de batterij te gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien.
De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. De V2L-functie van de Ionig 5 heeft een vermogen van 3,6 kW. Het accupakket van de auto, in combinatie met het maximale vermogen van de bouwkeet, moet voldoende zijn voor dagelijks woon-werkverkeer en stroomvoorziening voor de keet.
In de pilot test Dura Vermeer hoe de stroom rechtstreeks uit de auto onttrokken kan worden ten behoeve van de keet. Een andere techniek die onderzocht wordt, is het opladen van een extern accupakket op de bouwplaats. Dit pakket kan op zijn beurt na werktijd de elektrische machines op de bouwplaats weer opladen. Uiteindelijk moet dit leiden tot een volledige reductie van fossiele brandstoffen.
Een elektrische auto inzetten als aggregaat is niet nieuw. Het Europese subsidieproject AirQon zet een soortgelijke techniek al in voor de festivalbranche, waar de stroom nu veelal nog van dieselgenerators komt. Hun opgedane kennis wordt in deze pilot op de bouwplaats toegepast en verder getoetst in de praktijk.
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…