Categories: Actueel

Botanicus Interacticus: computers bedienen via planten

Op de Siggraph, de 39e International Conference and Exhibition on Computer Graphics and Interactive Techniques presenteerde het Disney Human-Computer Interaction Research Team een recent project, genaamd ‘Botanicus Interacticus‘, waarin computers worden bestuurd via planten. Deze samenwreking tussen computers en levende planten is niet zomaar een grapje, maar opent de door naar interactiviteit met fysieke omgevingen, die bijvoorbeeld kan worden gebruikt voor muziek of nieuwe creatieve toepassingen. Op onderstaande video is te zien hoe ‘Disney magic’ planten kan transformeren tot nieuwe interactieve systemen.

"Onze interactie met de computer gebeurt steeds vaker door middel van aanraking of gebaren, en met ons project stellen we de simpele vraag: zou een grote variëteit aan voorwerpen in onze woon- en werkomgeving kunnen reageren op menselijke aanwezigheid, of op aanraking en gebaren?", zegt Ivan Poupyrev, senior research scientist bij Disney. Hij besloot om planten als sensor te gebruiken om zo ver mogelijk af te staan vaan door de mens gemaakte voorwerpen. "Ik dacht dat een plant behoorlijk verrassend zou zijn. En dat klopte."

Hoewel je zou verwachten dat je planten genetisch zou moeten manipuleren om ze gevoelig te maken voor gebaren, of dat er bewegingsgevoelige camera’s nodig zijn, of dat de elke plant zou moeten worden voorzien van een embedded computer, is de gebruikte hardware veel simpeler: Een draad in de grond. De software gebruikt machineleertechnieken om de gebaren te koppelen aan bepaalde commando’s. Ook merken de onderzoeker op dat voor elk soort plant bepaalde gebaen natuurlijker zijn dan voor andere. Een orchidee noigt als het ware uit om met de vingers langs de steel te glijden, terwijl een gardenia vraagt om een ongestructureerde, speelse interactie.

In de natuur vertonen planten maar zelden een waarneembare respons op menselijke interactie, met een enkele uitzondering als de Mimosa pudica waarvan de bladeren opkrullen als ze worden aangeraakt. Het werk van het Disney-team vergroot dan ook de mogelijkheden tot menselijke interactie met planten.

Op de conferentie demonstreerde de groep hoe de gebarendetectie zou kunnen worden gebruikt om interactieve animaties en responsieve omgevingen en interfaces te creëren. Onderstaande video toont een theremin-achtige interactiviteit.

Botanicus Interacticus is een uitbreiding van het Touché project, waarbij gebruik wordt gemaakt van een capacitieve sensortechniek met  frequentiesweep. Disney experimenteerde ook met een  artificiële tactiele technologie voor aanraakinterfaces met bij elk oppervlak of voorwerp.

Bron: Disney Research, Fast Company

Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

9 uur ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

11 uur ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

12 uur ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

12 uur ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

12 uur ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

13 uur ago