Wondere wereld

‘De wereld van morgen zal er heel anders uitzien’, zei hij. ‘U gaat meer elektronica in huis halen. Er komen TV-kanalen die specifiek met één thema bezig zijn. Je kunt een kanaal maken met 24 uur sport.’

In het internet zag hij niet zoveel, althans voor de consument, maar toch: ‘Alle huishoudens krijgen via een dun glasvezelkabeltje toegang tot honderden TV-kanalen en interactieve encyclopedieën. Telewinkelen, telegiro, beeldtelefoon en alarmering, alles wat je maar zou willen. Allemaal via dat ene glasvezeltje.’  En: ‘Iedereen krijgt zijn eigen telefoontoestel, met zijn eigen nummer, dat je pas hoeft in te leveren als je voor Zijn Troon staat’.

Gedurfde uitspraken in de jaren ’80, maar stuk voor stuk hedendaagse realiteit.

Ik zag hem voor het eerst op televisie, bij de maanlanding in 1969: een sensationele gebeurtenis waarmee de jaren ’60 werden afgesloten. Op kalme toon spuide hij tijdens de landing een ongelooflijke hoeveelheid details over wat er zich daar op de maan afspeelde. Toen ik hem wat later beroepshalve een beetje leerde kennen, viel ook zijn onstuitbare werklust op – uit pure belangstelling voor de ontwikkelingen in de wereld. Op persconferenties zag je hem met drie schrijfblokken voor zich: één om aantekeningen te maken, één om zijn volgende boek te schrijven en nog een voor zijn daarop volgende boek. "Zo weinig tijd en zoveel te doen", was zijn uitleg.

Ook mag hij wel een van de pioniers van commerciële televisie worden genoemd: voor eigen rekening en risico maakte hij zijn populair-wetenschappelijk programma’s die hij voor een relatief bescheiden bedrag verkocht aan de omroep. En als bedrijven aandrongen op het bespreken van een van hun uiterst unieke, interessante en toekomstgerichte producten in zijn programma, reageerde hij met: ‘Ik stuur wel een offerte’.

Baanbrekend waren ook zijn Huis en Kantoor van de Toekomst, helemaal volgestouwd met technische snufjes, waaraan talloze bezoekers zich konden vergapen.

Kortom, er is een bijzonder man van ons heengegaan met een groot technisch fingerspitzengefühl, een sterk geloof in techniek en technologie en een enorme drang om dat aan iedereen kenbaar te maken. Dat maakte hem buitengewoon belangrijk voor de acceptatie ván, en het enthousiasmeren vòòr nieuwe techiek. Zulke mensen kunnen we niet genoeg waarderen.

En toch heeft iedereen het nu vooral over zijn baard en zijn zachte G. Wondere wereld…

Henk de Vries

h.vries@mybusinessmedia.nl