Als het gaat om wetenschappelijke en technische berichtgeving lijken de media vaak allemaal tegelijkertijd op hetzelfde te duiken. Dezelfde bronnen natuurlijk en een daarvan is www.eurekalert.org, de website van de AAAS – de American Association for the Advancement of Science. Met de toevoeging Advancing science, serving society. Opgericht in 1848 en onder andere uitgever van het wetenschappelijk tijdschrift Science.
Onlangs heeft het tijdschrift aan dr. Joe Immel de ‘Science prize for inquiry-based instruction’ toegekend. Heel vrij vertaald – een prijs voor vraaggebaseerd onderwijs. De prijs gaat naar exceptioneel studiemateriaal, inzetbaar op verschillende manieren, dat is bedoeld om scholieren uit te dagen hun natuurlijke nieuwsgierigheid te gebruiken. Niet alleen maar die koppies volpompen met kennis die al door andere wetenschappers is vergaard. Laat het ze, onder begeleiding, maar zelf uitzoeken.
Zoals Immel het zelf zegt: "Wat kinderen betreft – je kunt ze vragen om wat te doen en zolang er maar niemand is die zegt dat het onmogelijk is, doen ze het." Daarom heeft hij een curriculum ontwikkeld, en gebruikt het ook, dat middelbare-schoolleerlingen uitdaagt om als echte wetenschappers de basisoorzaak te zoeken achter ‘engineering disasters’, ofwel technische rampen. Immel gebruikt onder andere de ondergang van de Ttitanic, de ramp met de spaceshuttle Columbia en de ramp met de Deepwater Horizon. De menselijke tragedie wordt daarbij overigens niet over het hoofd gezien.
Bij het analyseren van een ramp worden ze gestimuleerd om tot de kern door te dringen door minstens vijf keer ‘waarom?’ te vragen en voortdurend ‘wie, wat, wanneer, waar, hoe?’. Ze worden aangemoedigd om niet in richtingen te denken die ze normaal zouden nemen, maar om een open geest te houden en zo door te snelle conclusies heen te breken. Wat blijkt? Ze komen tot min of meer dezelfde conclusies als de officiële instanties. Op basis van dezelfde gegevens die de ‘echte onderzoekers’ ook tot hun beschikking hadden.
En wij ons maar afvragen waar we onze nieuwe technici vandaan moeten halen. Doorvragen zou ik zeggen. Of ze dat op de school van uw dochter of zoon ook niet kunnen doen. Blijven vragen.
Robin Zander