Tijd

The Battle of Orgreave. Ik had er werkelijk nog nooit van gehoord. En als je dan in begin van november in Yorkshire bent, denk je al snel aan ’14-’18. Orgreave? Vast een verbastering van een Vlaams gehucht. Zou die veldslag een regiment uit dat dorp onevenredig zwaar hebben getroffen, terwijl het manmoedig stand hield tegen een Duitse overmacht?

Niet dus. Een veldslag was het wel die 18-de juni 1984. Tussen de Britse politie en stakende mijnwerkers bij de cokesfabriek in Orgreave bij Sheffield. Die is nu dicht en kolen worden in Engeland alleen nog in dagbouw gewonnen. Op 21 april van dit jaar is in Engeland voor het eerst sinds de Industriële Revolutie een hele dag elektriciteit opgewekt zonder gebruik van kolen.

Op het voormalige slagveld is nu het Advanced Manufacturing Research Centre (AMRC)gevestigd, een samenwerking tussen de Universiteit van Sheffield en Boeing dat Engelse defensie-investeringen moet compenseren. Maar Boeing bouwt hier nu wel de eerste productievestiging buiten de VS – voor overbrengingen die worden toegepast in de actuatoren voor landingsgestellen.

De aanwezigheid van het AMRC doet de voormalige stalen- en kolenregio duidelijk goed. McLaren gaat er een nieuwe fabriek voor koolstofvezel chassis bouwen. Rolls-Royce – de aerospace-tak – heeft er een vestiging en dit jaar is op het terrein de AMRC Factory 2050 geopend. Wat het praktisch onderzoeksdoel voor de Britse maakindustrie is laat zich raden.

Wie in Nederland ‘de mijnen’ zegt, zegt natuurlijk Limburg. In België ook. Juist daar heeft Sirris – het Belgische TNO – in Diepenbeek bij Hasselt, een ‘AM Integrated Factory’ geopend. Een ‘demonstratiecel’ voor ondernemingen die 3D-printen als concrete productietechniek willen onderzoeken en hoe dit in hun bestaande productieapparaat met succes te integreren. De demonstratiecel integreert onder andere met gebruik van cobots vijfassig precisiefrezen met 3D-metaalprinten, metrologie, coatingtechnologie en oppervlaktefunctionalisering met een femtosecondelaser.

De gouverneur van Limburg, Herman Reynders, vertelde bij de opening op 14 november dat de werkloosheid in Limburg op 7,12% stond, lager dan het Vlaams gemiddelde. Hoewel hij moest toegeven maar 0,02% lager. Maar je moest wel terug naar de tijd van vóór de sluiting van de Limburgse mijnen om op een dergelijk percentage te komen. En dan heeft de regio in een recenter verleden ook al Ford en Philips zien vertrekken – met het verlies van duizenden banen als gevolg. Herman kreeg als eerste het product uitgereikt dat als voorbeeld wordt vervaardigd. Een gepersonaliseerd horloge. Maar ze leken mij daar al aardig bij de tijd.

Robin Zander

r.zander@mybusinessmedia.nl