Slimme pot

Op de bijeenkomst Plastics get Smart van Polymer Science Park in Zwolle – eerder dit jaar – was het een drukte van belang. Zo druk zelfs, dat ik op de grond moest zitten maar dat was niet erg want de vloer was van mooi gladde polymeren.

Op het toneel in de verte traden enkele zieners op met bespiegelingen en voorspellingen zodat gaandeweg een spookbeeld ontstond van een wereld die zó snel gaat veranderen dat geen onderneming het zal kunnen bijsloffen. Big data, van die dingen. Ach, waar is de tijd gebleven dat je straffeloos kon denken dat big data een excel-programma voor varkenshouders was.

Gelukkig volgde er een korte pauze zodat het beklemmende toekomstspook kon verdampen en het publiek kon overgaan tot de orde van de dag, erop vertrouwend dat spoken niet bestaan en dat soep nooit heet wordt gegeten. Dus werd er weer druk getelefoneerd en geappt en de relaties kregen een respectvolle hoofdknik, een ferme hand of een kameraadschappelijke schouderklop, al naar gelang hun status. En daarna was er een keur aan parallelsessies waaruit je kon kiezen. Gelukkig maakte ik via trefwoord ‘kunststof’ de goede keuze zodat ik nu weet dat er connected tennisrackets zijn die al je misslagen registreren, dat er slimme bierkratjes(!) komen en dat er domme straatkolken zijn die verstopt geraken maar vervolgens niets ondernemen. Die moeten ook slim worden en wel door plaatsing van enkele hersencellen en een batterij zodat ze zich gaan afvragen hoe vol ze zitten en met wat precies. En dan gaat zo’n pot zelf communiceren met de gemeente. ‘Hallo, pot 148762 hier. 85% vol met blad’.
Zo zal het wel gaan, denk ik dan.

Maar u en ik weten hoe het gaat met slimme dingen: die gaan uiteindelijk moeilijk doen. Let maar op, als we straks nog biggere data hebben, gaat die pot zich overal mee bemoeien. Als de werkjongens tegen die tijd ergens een straatpot moeten plaatsen, gaat het ding roepen dat-ie op de verkeerde plek wordt gezet omdat er een bladverliezende  Quercus Rubra op minder dan tien meter afstand staat.

Henk Heuvelman

h.heuvelman@mybusinessmedia.nl