Ik heb wel eens in een tv-programma gezien hoe de deeleconomie in ‘de grote stad’ werkt. Daarin werd de suggestie gewekt dat alles om de hoek wel te leen is. Of dat nu echt zo is weet ik niet. Want al die auto’s die ik daar altijd zie staan? Dat zijn toch niet allemaal deelauto’s? Terwijl die nu net altijd als typisch deeldingetje voor de grote stad worden genoemd.
Zelf pak ik in en naar een grote stad bij voorkeur het OV, onder andere om parkeerellende te voorkomen. Daarom schrok ik wel even van het bericht dat ik onlangs las. De kop suggereerde namelijk dat Mercedes Benz dacht dat openbaar vervoer overbodig zou worden. Even verderop in het artikel bleek dat het iets anders lag. Het ging uiteindelijk om autonome, slimme, elektrische voertuigen – van Mercedes Benz uiteraard- die voor vrachtvervoer én als ‘people mover’ met zit- en staanplaatsen konden worden ingezet.
Volgens het bericht wil de autofabrikant met deze Urbanetic de concurrentie met bus, tram en metro aan en het openbaar vervoer onder andere weer rendabel maken – niet overbodig. Detail: dat willen ze in de stad doen. Want het moet wel rendabel blijven denk ik dan. Dus de regio moet het maar uitzoeken.
Nu heb ik ooit eens wat serieuze ontwerphoofden uit de automobielbranche horen discussiëren over onder andere ‘hebben’, ‘delen’ en ‘autonoom rijden’. Een daarvan was Dave Marek, executive creative director bij Acura, het luxemerk van Honda: "Hoe blijf je een ‘performance brand’ als het van ‘hebben’ naar ‘delen’ en naar ‘autonoom rijden’ gaat? Als je nu een autonome auto hebt, kan je je dan door ‘Ayrton Senna’ naar je werk laten rijden? Je kan in een ‘people mover’ komen voorrijden. Maar je wil entertainment. Het moet er mooi uit zien en als een sportauto rijden. Ook al rijd je niet zelf."
Maar de mooiste vond ik de opmerking van Klaus Busse, hoofd Ontwerp bij Fiat Chrysler Automotive, toen het ging over ‘design’ en technologie: "Technologie is voor mij een gereedschap. Maar het menselijk aspect is van fundamenteel belang. We zijn in Milaan, in Italië. Hoewel niemand weet wat Italiaans design is, heeft iedereen hier het wel in zich." Op de vraag hoe technologie hem geholpen heeft, kwam het volgende antwoord: "Was je Giulietta met de hand. Dat is zo’n ervaring dat je daarna waarschijnlijk een sigaret wil roken."
Robin Zander
r.zander@mybusinessmedia.nl