Praktijk

“Dat is iets voor de toekomst”. En wanneer is dat dan wel, die toekomst, wilden wat anderen en ikzelf graag weten. “Oh, over een paar weken”. Zo word je dan toch onbedoeld geconfronteerd met de snelheden die in een modern ontwikkeltraject spelen. En met je eigen perceptie die aan het woord ‘toekomst’ – in mijn geval – eerder 2020 hangt dan een paar weken. Ongetwijfeld ook een kwestie van leeftijd aangezien onze gesprekspartner een van de oprichters van Aryzon was. Wie ‘wij’ verder zijn laat ik buiten mijzelf trouwens even fijntjes in het midden.

Wie de Twentse onderneming Aryzon niet kent moet hun website aryzon.com maar eens even bekijken. Hun ‘augmented reality’-kit – eigenlijk ‘mixed reality’ zoals onze gast vertelde en of kit nu het juiste woord is weet ik eigenlijk ook niet – belooft in elk geval van elke smartphone een AR-apparaat te maken. Moet je natuurlijk geen stokoud beestje hebben. Niet ouder dan een jaar of vier – volgens mij voor de makers al een tijdstrekke die in hun boekje niet voorkomt. En dat allemaal voor nét geen 30 euro. Als je nu bestelt. Of bijna 35 euro als je te lang wacht.

Dat je het ervoor kan doen, denk ik dan. De oprichters hadden er in elk geval al zelf zoveel geloof in dat ze er hun eigen spaargeld tegenaan hebben gegooid. En uiteindelijk ook nog een Kickstartertje – die zo begreep ik binnen vier dagen al geheel uit de bocht was gevlogen. Er zullen best wel al wat grote partijen aan de deur hebben gestaan, maar die staan daar nog steeds.

Ik heb een mateloze bewondering voor zoiets. Vijf studenten Industrial Design Engineering zien een Microsoft Hololens van drieduizend dollar en denken: "Dat kan goedkoper". En voor je weet heb je dat ook gewoon waargemaakt. Is dit de praktijk van innovatie? Ja. Want het gebeurt nu eenmaal. Waar je bij staat. Is het de dagelijkse gang van zaken? Vast niet. Wel is de praktijk van innovatie op 21 november het thema van de komende Constructeursdag.

Daarom heb ik onder andere Aryzon gevraagd om daar over hun bril te komen vertellen. En hoe dat nu van idee , een project, een product en een bedrijf is geworden. Dat ook meteen met echte-bedrijven-problemen te maken krijgt – voor iedereen die denkt dat het wel een heel hoog spannend jongensboek-gehalte heeft en alles van een leien dakje gaat. Dus niet. Maar dat is de praktijk die we kennen. Kom nu maar gewoon kijken. 21 november. Evoluon. Eindhoven. Meer zeggen we even niet.

Robin Zander

r.zander@mybusinessmedia.nl