Papier

Terwijl we hard bezig zijn via internet en social media onszelf zo ongeveer te digitaliseren, blijkt uit recent onderzoek dat techneuten dat digitale gedoe helemaal niet zo op prijs stellen en hun informatie liever op papier gepresenteerd krijgen. Is het (technische) tijdschrift misschien toch niet op sterven na dood, zoals veel marketeers graag geloven.

Het gros van de marketeers en aanverwant volk raakt er steeds meer van overtuigd dat ook technische professionals uitgekeken zijn op papieren informatie. Wellicht is dit meer ingegeven door kostenoverwegingen dan door serieus marktonderzoek. Tenslotte houd je zonder die vervelende druk- en distributiekosten van dat afgeknepen marketingbudget eindelijk weer eens wat over, toch? Of het verstandig is om dat budget dan maar helemaal over te hevelen naar internetmarketing, is echter maar de vraag. Uit een recent door Napier uitgevoerd onderzoek blijkt namelijk dat veel techneuten de voorkeur blijven geven aan technische informatie die nog gewoon op papier wordt gepresenteerd. Het gaat om zo’n 39% van de ondervraagden. Circa 38% kan het niet schelen hoe ze het aangeleverd krijgen, als ze het maar krijgen en slechts 23% van de ondervraagden heeft een uitgesproken voorkeur voor digitale informatie.

Vreemde zaak. Zou de doorsnee technicus digitale informatie soms minder vertrouwen dan die goeie oude papieren gegevens? Of zijn ze gewoon wat traditioneler ingesteld en zitten we in een overgangstijd waarin e-book readers, iPhones en tablets als iPad of Galaxy, in de technische wereld nog wat meer tijd nodig hebben om voet aan de grond te krijgen? Zou kunnen, maar uit het onderzoek blijkt dat hun invloed binnen de B2B wereld nog minimaal is en dat slechts 8% van de respondenten zegt er gebruik van te maken.

Wat vindt men dan wel belangrijk. Data sheets staan bovenaan, application notes volgen met een score van 77%. Technische tijdschriften doen het met 50% ook niet slecht bij de respondenten die daarin vooral de betrouwbaarheid en de toepasbaarheid van de informatie waarderen. De minste waarde hecht men aan de door leveranciers aangeleverde informatie; slechts 5% van de respondenten raakt daar opgewonden van. Wat kunnen de leveranciers daaraan doen? Hun catalogi beter organiseren, bijvoorbeeld de daarin geleverde informatie rangschikken op toepassingsgebied of technologie, verder meer denken vanuit de lezer/gebruiker van de informatie en tenslotte niet alles willen doen via internet!

Leo de Ridder