
Thuis kijken we al een tijdje Netflix. Zo zie ik opeens series en films, die ik niet zomaar op televisie tegenkom. Laatst heb ik naar ‘Video Games – the movie’ gekeken. De boodschap die ik ervan meeneem is, dat elektronica enorm mainstream is geworden. Het eerste spelletje ‘Space Wars’ werd in 1961 op een PDP-1 geprogrammeerd door techneuten van MIT. Daarna kwam een hele reeks van spelletjes, spelcomputers en olympiades.
Als ik de filmmakers mag geloven dan is de markt voor games in de laatste tien jaar gegroeid van $ 6 miljard naar $ 24 miljard. Of dat dan alleen de Amerikaanse of de wereldwijde markt is laat me toch een beetje koud. Bij een nieuwjaarsreceptie sprak ik een vertegenwoordiger van de gaming-industrie in Nederland, die trots vermeldde dat spelletjes de marktleider van de internet activiteiten zijn. U mag dan zelf verzinnen, wie ze hebben verslagen.
Laat ik eens naar een andere mainstream-markt stappen: de mode. Op de vakbeurs Electronica in München werd de Spider Dress geïntroduceerd. Een jurk die met 3D printen is gemaakt en een spin voorstelt. Als iemand te dicht bij de dame in de jurk komt, steken de poten uit. Een combinatie van elektronica, robotica en mode, die door diverse media is opgepakt. Check ‘Spider Dress’ op YouTube.
Op de beurs Electronics & Automation (van 2 t/m 4 juni 2015) wordt ingehaakt op wearable eletronics door de gadget e-brace. Het is een elektronische armband, waarbij visitekaartjes worden uitgewisseld als mensen met een e-brace handen schudden. Dat gaat dan weer via een app. Mijn hoofd denkt: ‘Embrace the e-brace!’.
Er is zoveel elektronica naar het dagelijks leven gekomen, dat ik ook weer terug verlang naar ‘Doom’ spelen in een studentenhuis in plaats van Hay Day op een iPad. De charme van het ontdekken, uitvinden, technisch oplossen en gezamenlijk tot vernieuwingen komen. Die sfeer is er nog steeds op bijvoorbeeld Electronics & Automation, waar techneuten en technisch management mainstream zijn.
Paul Petersen, FHI