Door: Team Lequal
Steeds meer ondernemers kiezen voor het zoekmachine optimalisatie uitbesteden . Niet voor niets! Zij hebben de tijd vaak niet om zich te verdiepen in de verschillende technische en niet-technische factoren die invloed hebben op de positie van een website in de zoekresultaten. Het behalen van deze hoge posities is de laatste tijd steeds belangrijker geworden. Consumenten doen hun aankopen vaker online en gebruiken het internet om producten met elkaar te kunnen vergelijken.
Onnodig gebruik van redirects op je website
Redirects spelen een belangrijke rol in de structuur van een website. Mogelijk is er in het verleden een pagina verwijderd, waardoor een bezoeker momenteel een 404 Error te zien krijgt, als deze de pagina bezoekt. De pagina kan immers geïndexeerd zijn in de zoekmachine of elders vermeld worden. Een 404 Error is vervelend voor de bezoeker en schadelijk voor de ranking van een website. Websitehouders kiezen er om deze reden voor om deze niet-bestaande pagina’s te laten verwijzen naar een nieuwe, relevante pagina op de website.
Er zijn situaties waarbij er een derde pagina ontwikkeld wordt, die de vorige verwijzing vervangt. In zo’n geval is het belangrijk te voorkomen, dat de eerste naar de tweede pagina verwijst en de tweede naar de derde pagina. Het zorgt voor onnodig veel 301-redirects.
Probeer de website snelheid te optimaliseren
Het gebruik van extensies en plug-ins biedt voordelen; je kunt de functionaliteit van je website uitbreiden. Tegelijkertijd zit hier ook een nadeel aan: het vertraagt je website. Een hoge website snelheid is essentieel, wanneer je goed wilt scoren in de zoekmachine. Zorg er om deze reden voor dat onnodige plug-ins en extensies verwijderd worden. Kijk daarbij naar mogelijkheden om content te cachen. Op deze manier zal een pagina na het eerste bezoek veel sneller laden bij de gebruiker.
Andere technische SEO factoren
Er zijn nog meer technische SEO factoren, die invloed hebben op de positie ervan in de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld ook aan het gebruik van een HTTPS-verbinding, het verkleinen van afbeeldingen om de laadtijd te verkorten, het gebruik van een server in Nederland in plaats van in Amerika, enzovoorts. Een marketing agency helpt bedrijven deze factoren in beeld te krijgen en ze voor de website te optimaliseren.