Licht

In het begin van deze eeuw zei de toenmalige ceo van SolidWorks dat je nog een jaar of vijf had om over te stappen op 3DCAD. Deed je dat niet dan zou je na die termijn niet meer bestaan. Of die vraag zou niet meer relevant zijn omdat je in een heel andere branche zou zijn beland.

Onlangs had ik de kans om twee ceo’s, een senior executive vice president en een vice president marketing van Dassault Systèmes de vraag voor te leggen of zij voor de maakindustrie ook een dergelijke termijn in gedachten hadden. Niet voor de overstap van 2D- naar 3DCAD, maar die naar de complete digitalisering van het productieapparaat of misschien beter gezegd van de hele onderneming.
Ik had het uiteraard geweldig gevonden als ik u – nu we toch het einde van het jaar naderen – de feestdagen in had kunnen sturen met een geruststellende boodschap. Zo een van pais en vree en dat we met zijn allen nog zeeën van tijd hebben. Maar dat is natuurlijk niet zo.

Niet dat ze er nu een concrete termijn aan hebben gehangen. Wel de opmerking dat als je kijkt naar het digitale traject dat sommige industrieën al hebben doorlopen – van 2D naar 3D, naar Digital Mock Up, van PDM naar PLM, met simulatie van product en proces en meer digitaal fraais – vooral de start-ups die tijd niet nodig hebben, wist de senior executive vice president. Logisch, want niet bezwaard met erfenissen uit het verleden.

Een geruststelling? Want start-ups? Denk het niet. Een punt dat naar voren kwam is dat – vooruit – je wellicht nog wel zult bestaan. Je hoeft de modelgebaseerde benadering van product, productieproces en zelfs de hele ‘supply chain’ niet serieus te nemen. Maar dan maak je straks geen deel uit van de toelever-, waarde- of hoe die ketens dan ook mogen heten en het voor het zeggen hebben. Dit proces loopt en zal in de toekomst alleen maar sneller verlopen. "We know that for a fact", zei een van de ceo’s letterlijk.
Maar is dat nu ook allemaal waar? Of is het voor u waar? Aardige vragen voor de feestdagen. Maar als het eerste vuurwerkslachtoffer in november valt, is het ook zakelijk tijd om ‘tradities’ nog eens tegen het licht te houden. Namens de redactie: alvast prettige dagen.

Robin Zander
hoofdredacteur constructeur
r.zander@mybusinessmedia.nl