Kwaliteit

Bij mijn opa kwamen Japanse producten niet in huis. Met Duitse producten had hij minder moeite. Dat verraadt min of meer waar in de wereld zijn gezin en hij de oorlog hadden beleefd. Hij bij de koopvaardij in de ‘Pacific’ en zijn gezin geïnterneerd op Celebes, het huidige Sulawesi. Ik kan mij dan ook niet herinneren ooit maar een radio of televisie van Japanse makelij bij mijn opa en oma te hebben gezien. In elk geval niet als het om het merk ging. Hoe dat dan met de componenten zat in die producten – dat zal ongetwijfeld zijn compromis geweest zijn. Waarschijnlijk het enige in zijn leven.

Nu gold ‘made in Japan’ jarenlang niet als een keurmerk van kwaliteit kan ik mij herinneren. De Japanners hadden vooral ‘patent’ op goedkoop kopiëren, was de wijdverbreide mening. In hoeverre de bewering klopt weet ik niet. Wel weet ik dat als het al zo geweest mocht zijn, zij in elk geval razendsnel hebben bijgeleerd. Aardig blijft altijd dat Japan nu zo’n beetje te boek staat als de bakermat van het ‘kwaliteitsdenken’. Maar daar hadden ze dan toch weer een Amerikaan – William Edwards Deming – voor nodig die in eigen land met zijn visie niet aan de bak kwam.

Inmiddels is het China dat te boek staat als kopieernatie. Beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen, wordt wel gezegd. Maar dat goed jatten schijnen ze vaker niet dan wel te doen. Maar ze kunnen het natuurlijk wel. Denk aan de Apple-winkels die in 2011 opdoken waarvan zelf het personeel dacht dat ze in een echte Apple-store werkten. De rest van de wereld moet op dat kopieergedrag vooral trots zijn. Want daar geven die Chinezen toch maar mooi mee aan dat die producten zo goed zijn dat zij ze willen kopiëren. Ook een manier om het te bekijken.

Inmiddels weet ik dankzij Jeanine Hennis-Plasschaert dat wij in China goed in het pulletje vallen. In een bericht van het ministerie van Defensie meldt de minister: "We staan heel goed te boek als het gaat om onze kwaliteit" en "Dialoog en samenwerking met China over vrede en stabiliteit in de wereld zijn cruciaal". Net weer de begrippen die ze uitermate beroerd hebben gekopieerd.

Robin Zander

r.zander@mybusinessmeda.nl