Koffer

“De tekeningen / formules zijn in al hun onderdelen uitgevoerd in krachtige en gelijkmatig getrokken duurzame lijnen van een enkele donkere kleur.” Daar heb je het al. Het staat er echt. In de Toelichting Aanvraag om Octrooi. Een allervriendelijkste dame die mijn telefoontje naar de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland beantwoordde had de tekst al even voor mij voorgelezen. En mij verteld waar ik op hun website www.rvo.nl het complete aanvraagformulier met toelichting kon vinden.

Nu is het niet zo dat ik zelf met een revolutionaire vinding op de proppen kom, die bescherming nodig heeft. Of een jolig product dat een jeugdige doelgroep aanspreekt, die u vervolgens de oren van de kop jengelt. Dat ze het ook willen hebben, de enige zijn op het schoolplein zonder en daarom in een sociaal isolement dreigen te raken. Of een ander argument dat de ouder van nu direct naar de winkel laat sprinten om zijn of haar schuldgevoel af te kopen.

Maar het heeft wel wat met oren te maken. Allereerst is er de Trunki – een rolkoffer die er uit ziet als een fantasiebeest en waar kinderen op kunnen zitten, een rondje rijden en met de hoorns kunnen sturen of door paps of mams worden voortgetrokken. Op het vliegveld bijvoorbeeld. Tegen de verveling. Leuk bedacht van Engelsman Rob Law. En met zo’n achternaam weet je wat je te doen staat: Je product wettelijk beschermen. In zijn geval met een Community Registered Design voor de EU.

Een Hongkong-Chinees vond het ook een leuk idee. De hoorns vervangen door oren, ander kleurtje en klaar. Maar niet in de EU, dacht Rob. Jammer voor Rob. Hij had zes mooie aanzichten in perspectief aangeleverd van de buitenkant van de koffer. Afkomstig uit een CAD-pakket en vast met mooie kleurtjes. En dat bleek dus zo’n beetje de kern van het probleem; hij had namelijk lijntekeningen aan moeten leveren. Dat kan nogal wat gevolgen hebben. Want in 2013, zo meldt The Telegraph, ging zo’n 65% van de aanmeldingen voor EU-bescherming vergezeld van iets anders dan lijntekeningen. En daar mag je juridisch blijkbaar een beetje op voortborduren en klaar ben je. Inmiddels loopt in Engeland de actie Protect Your Design, gesteund door top-productontwerpers.

En hoe zit dat nu met de bescherming van de producten van uw bedrijf? Misschien aardig om over na te denken als u straks naar uw koffer kijkt op weg naar uw vakantie bestemming.

Robin Zander

r.zander@mybusinessmedia.nl