Implementatie van Hyperloop nog mijlenver weg

Als vanzelf ging er een luikje bij mij open, van een herinnering van bijna dertig jaar geleden, toen ik -kersvers afgestudeerd- tijdens een sollicitatiegesprek bij een multinational in het Zuiden des Lands antwoordde met ‘Raad van Bestuur’ op de vraag hoever mijn ambities reikten voor mijn functie als chemometricus, een soort van voorloper van de vandaag zo gewilde big data analisten. Drie keer raden of ik toen ben aangenomen…

Maar goed, dat luikje ging dus open toen ik in Trouw de voorspelling las van Tim Houter, leider van het team Delftse studenten dat eerder dit jaar de SpaceX Hyperloop Pod Competition won van 26 andere teams: "In 2019 zijn we klaar met testen, en in 2021 heeft Nederland zijn eerste publieke route van de Hyperloop." Ik voelde mij even een beetje die man van Personeelszaken van dertig jaar geleden: leuk dat je het zegt, maar overschreeuw je je zelf nu niet een beetje? Als hier in de buurt drie boeren moeten worden uitgekocht om een overbodig stukje weg aan te leggen zijn we al zo vier jaar verder, en dan moet nog alles meezitten.

 

Het team, inmiddels geheel volgens de regels van het spel veranderd in een heuse start-up (Hardt), gaat in Delft samen met BAM een proefopstelling van dertig (!) meter gebruiken om de nog deels door te ontwikkelen systemen op lage snelheid uit te proberen. Gaat dat allemaal naar wens, dan komt er een testsysteem van een paar kilometer.

Technisch gezien kan ik mij heel goed vinden in de ambitie van de dertig (!!) slimmeriken van het Delft hyperloop team, en ik hoop voor ze dat ze tot een werkend systeem kunnen komen. Maar dan begint het echte werk pas. Want waar in Nederland denk je met Hyperloop iets toe te kunnen voegen aan de infrastructuur? En, nog belangrijker, ben je in staat om daar onderdeel van uit te maken, de infrastructuur te versterken, door bijvoorbeeld dezelfde stations en luchthavens aan te doen? En hoe denk je zonder versnellingen waar ze in Biddinghuizen alleen maar van dromen die hoge snelheden te kunnen halen in ons kleine Kikkerlandje?

Daar is volgens steeds meer vervoerskundigen en planologen letterlijk geen ruimte voor. Ga dus niet roepen dat we in 2021 de Hyperloop kunnen nemen in Nederland, maar focus je op die technologie-ontwikkeling, zodat je met je expertise vooraan staat als ze ergens anders op de wereld wel de ruimte (en het geld) er voor over hebben.

En geef al die projectontwikkelaars, bouwconsortia en beleidsmakers niet de kans om zich over te geven aan een stukje poldermegalonomie, zodat ze weer een excuus hebben om het werk dat ze moeten doen (optimaliseren vanuit de bestaande infrastructuur) voor zich uit te schuiven.

Richard Bezemer

r.bezemer@mybusinessmedia.nl