iMac

Radioreclames onthoud ik nooit precies. Als je in een auto onderweg bent, is voor mij een radio gewoon behang. Onbewust zal ik best beïnvloed worden, maar ik doe alsof ik dat niet merk. De laatste tijd ben ik me er wel van bewust dat er reclames rondzingen over refurbished iMac’s, iPad’s en iPod’s. Dat heeft mij (niet heel zwaar hoor) aan het denken gezet.

Wie wil er in deze tijd een iMac? Zit niet iedereen gewoon op iPad’s te werken? Hoe sterk is de toekomst voor al die mooie PC-producenten? Hoe snel gaat het allemaal?

Met wat Google zoekopdrachten krijg ik grafiekjes op mijn (laptop) scherm, dat de verkoop van iPad’s vanaf 2009 sterk is gestegen en de verkoop van iMac’s vanaf 2009 toch stabiel is gebleven. Vanaf 2011 is de verkoop van PC’s wereldwijd gaan dalen. Men wil nog graag een iMac, heel veel mensen hebben een iPad en de toekomst van PC-producenten ziet er niet best uit.

Apple is het voorbeeld van een redding in 1997 naar allerlei revolutionaire ontwikkelingen tot 2009 en misschien nu. Het gaat snel.

In 2004 werd het eerste HF Technology event georganiseerd bij Astron. Voor het beeldmerk van deze nieuwe activiteit had ik in een tweedehands boekenzaak diverse uitgaven van Radio Bulletin gekocht. De kansen van hoogfrequente technologie werden in 1969 en 1970 uitgebreid beschreven. Na zo’n veertig jaar was de markt er ook klaar voor met allerlei draadloze toepassingen.

Soms ben je te vroeg, soms ben je te laat en het is altijd spannend om goede beslissingen te nemen. Mijn waardering gaat uit naar ondernemers in de technologie, die zich er van bewust zijn dat de algemene markt blijft groeien, maar zij wel in de goede richting moeten sturen voor hun specifieke doelgroep.

De iMac voldoet voor de professional waarschijnlijk voortdurend aan verwachtingen.

Paul Petersen, FHI