History & Future

Het gebeurt me niet zo vaak, dat ik geobsedeerd ben door sprekers. De presentaties van Johan Schot (professor) en Rob Creemers (trendwatcher) op 3 oktober over respectievelijk History & Future of Technology waren echt mindblowing. Het hele weekend erna was ik er mee bezig.

Mensen uit de elektronicabranche hebben Rob Creemers misschien wel eens zien spreken. Dat was zoals ik van hem gewend was: snel, inspirerend, volledig en uitermate vakbekwaam. Grote complimenten voor Rob.

Johan Schot is (denk ik) minder bekend. Hij heeft een geruime tijd gewerkt als hoogleraar Techniekgeschiedenis aan de TU/e. Zijn visie op de grote transities in de maatschappij was meeslepend en werd door de geschiedenis van de auto heel concreet gemaakt.

Wist u bijvoorbeeld dat Nederlanders de snelweg conceptueel (dan bedoel ik in ieder geval op tekeningen) hebben uitgevonden?

In de presentatie van Rob Creemers zag je mensen in 1994 lachend op het journaal antwoorden, dat ze natuurlijk nooit met een mobiel op de fiets zouden bellen. Het vreemde concept van nieuwe technologie blijkt na massale acceptatie heel normaal. Een weg die alleen voor auto’s was bedoeld, was net zo goed een vreemd concept.

De toekomst lijkt bizar met robotica, verdere digitalisering, chips in je lichaam en biologisering van producten en informatie. Dat gaat ook nog eens banen kosten, waardoor de maatschappij op een andere manier georganiseerd moet worden.

De geschiedenis leert ons, dat men in de eerste grote transitie van 1750 tot 1890 moest wennen aan innovaties. Het was rond 1750 wettelijk verboden, om iets te verzinnen dat banen zou kosten. Vanaf 1890 werd het met tegenzin geaccepteerd en werden we geconfronteerd met twee wereldoorlogen. Vooruitgang in technologie moet samengaan met morele progressie.

De tweede grote transitie vraagt volgens Johan Schot om een betere regulering en een betere promotie van technologie en wetenschap, zodat vernieuwing samengaat met verantwoordelijkheid.

U had hier vast bij willen zijn.

Paul Petersen, FHI