Hack de NS

Als frequent treinreiziger word ik er regelmatig mee geconfronteerd: duwende en trekkende drommen mensen die allemaal als eerste in de trein proberen te komen. Een belangrijke oorzaak is natuurlijk ‘te veel mensen, te weinig trein’, maar het heeft misschien ook iets met de volksaard te maken. In Engeland had je het traditionele ‘queueing’ (doen ze dat nog?) en in Japan blijven de reizigers gedisciplineerd wachten in de vakken op de perrons die het efficiënt in- en uitstappen moeten bevorderen.

Met dat laatste gaan NS en ProRail nu ook experimenteren. Op 17 stations op het traject Amsterdam – Eindhoven wordt met borden en lichtbalken op de perrons aangegeven waar de trein stopt en waar de deuren zich bevinden. Dat moet het samenklonteren van passagiers voorkomen. Zo is op station Geldermalsen een instapzone gemarkeerd en een verkeerspsycholoog die daar regelmatig komt, constateert dat iedereen keurig in die zone wacht, zo las ik. Alleen had hij nog nooit meegemaakt dat de trein daar stopt – die rijdt altijd te ver door.

Dan denk ik: tijd voor een NS hackathon. Kom op mensen, dat moet toch niet zo moeilijk zijn: wat markeringen op het station, een paar sensoren, een simpel appje – dan kan zo’n trein op de centimeter nauwkeurig stoppen. Als we dan toch bezig zijn: telefoneren in de stiltecoupé maken we onmogelijk met een stemgestuurde GSM-jammer. En de illegale rokers op stations… NS-personeel wil zich er de handen niet aan branden en medereizigers hebben ook geen zin in verbaal of fysiek geweld. Maar een paar rookdetectors, gekoppeld aan een sproeidrone die het nicotinebrandje ter plekke effectief gaat blussen… Moet te doen zijn.

Zo kan iedereen waarschijnlijk legio elektronica-oplossingen verzinnen voor trein-, tram of busongemakken. En mogelijk ook in al het andere verkeer. Slimme auto’s moeten het fileprobleem de baas kunnen. Ook op mijn bijna dagelijkse wandeling naar het station kom ik van alles tegen: spookrijdende fietsers, automobilisten die trottoirs en fietspaden gebruiken om niet achter afslaande auto’s te hoeven wachten, aannemersbusjes die de doorgang voor fietsers en voetgangers belemmeren omdat het parkeervak 5 meter verderop te ver lopen is – ‘Wegmisbruikers’ smult ervan..

Met een beetje hacken lossen we het gewoon op, toch?  Maar het heeft misschien ook iets met de volksaard te maken.

Henk de Vries

h.vries@mybusinessmedia.nl