
Een niet onbelangrijke activiteit op een beursvloer, dus straks ook weer op de WoTS, is het rituele uitwisselen van visitekaartjes. Niet zo’n ritueel als in Japan natuurlijk waar je, tussen een aantal precies afgemeten buigingen door, wordt geacht onmiddellijk het volledige kaartje met grote (geveinsde?) belangstelling te lezen. Voor- én achterkant. Bij ons verdwijnen die kaartjes in een schoenendoos, slechts een enkeling heeft er een mooi chronologisch en gealfabetiseerd systeem van gemaakt waarin hij iedereen feilloos terug kan vinden.
Ik niet. En daarom kan ik ook het kaartje niet meer tevoorschijn halen dat ik jaren geleden kreeg van iemand die zichzelf Hoofd Tijd en Magnetisme mocht noemen, bij TNO, of een meetinstituut, dat weet ik niet meer. Maar een mooi beroep toch, hoofd tijd? Waarschijnlijk rapporteer je dan rechtstreeks aan Vadertje.
Een andere memorabele vond ik – je ziet ‘m nu steeds vaker – het kaartje met de functie-aanduiding Technology Evangelist. Iemand die niet producten of diensten van een bepaalde fabrikant propageert, maar de technologie op zich. Uiteraard wel met het doel om het pad te effenen dat later wordt bevolkt door een legertje marketeers en sales-mensen, die moeten zorgen dat het salaris van de evangelist wordt gerechtvaardigd.
Maar, zonder me op glad ijs te willen begeven – ik vind het een mooie gedachte dat je voor technologie evangelisatiewerk kunt verrichten. Vooral ook omdat dit het soort missiewerk is dat wij met onze websites, nieuwsbrieven en printuitgaven ook nastreven.
Als technologie het evangelie is, dan is de World of Science & Technoloy begin oktober de tempel waar het woord op grote schaal wordt verkondigd. Door honderden evangelisten – al zal dat niet altijd op hun visitekaartje staan. En waar, dit ter geruststelling, de handelaren niet zullen worden verjaagd. Het kan niet anders dan dat beursbezoek een louterende ervaring zal zijn, die iedereen sterkt in haar of zijn geloof in techniek en technologie. Want een carrière in de techniek is natuurlijk wel een topervaring. Zeker als je een mooie functie op je kaartje mag laten drukken.
Henk de Vries