Er is meer geld in Aerospace & Defense dan mensen om het uit te geven

Er wordt meer geld geïnvesteerd in de lucht- en ruimtevaart- en defensie-industrie dan er mensen zijn die het de komende vijf jaar zullen uitgeven. Miljarden dollars worden in alle sectoren gepompt, van commercieel en defensie tot ruimtevaart, in een tempo dat in decennia niet is vertoond. Toch zorgen de toenemende vergrijzing van de beroepsbevolking en de verschuiving van talent uit de industrie ervoor dat bedrijven te weinig werknemers hebben om nieuwe programma’s uit te voeren.

Door Todd Tuthill, Vice President Aerospace & Defense, Siemens Digital Industries Software

Het spel verandert

Volgens een onderzoek van PWC/AIA naar het personeelsbestand in mei 2023 ‘is meer dan 29 procent van het personeelsbestand in de sector ouder dan 55 jaar, waardoor er een golf van pensionering ontstaat die tien tot twintig jaar in de toekomst zal aanhouden’. Alle kennis en ervaring die deze gepensioneerde ingenieurs hebben, zullen samen met hen de deur uitgaan.

Vooral kleinere bedrijven hebben moeite om hun vervangers te vinden. OEM’s en grotere Tier 1-leveranciers hebben de middelen en mogelijkheden om meer werknemers aan te trekken, waardoor ze worden weggehaald bij bedrijven lager in de toeleveringsketen.

De reis van digitale transformatie is een praktisch pad om de A&D-industrie te helpen tekorten aan arbeidskrachten te overwinnen en sneller en tegen veel lagere kosten meer geoptimaliseerde producten te bouwen. Beeld: Siemens

Al deze factoren komen samen in een nogal sombere voorspelling voor de toekomst van de lucht- en ruimtevaart. Uit een onderzoek van Siemens in samenwerking met Aviation Week blijkt dat twee derde van de ondervraagde bedrijven de komende drie tot vijf jaar personeelsproblemen verwacht. Bovendien zal één op de vijf bedrijven niet inschrijven op nieuwe contracten omdat ze niet genoeg werknemers hebben om nieuwe programma’s te bemannen. Als gevolg hiervan verwacht 25 procent van de ondervraagde bedrijven het komende jaar omzet te verliezen.

De A&D industrie heeft gelijk als ze meer werknemers probeert aan te trekken om lege posities in te vullen, maar die inspanning alleen zal niet genoeg zijn. Het aantal afgestudeerde bèta/technici houdt geen gelijke tred met de behoefte aan nieuw luchtvaarttalent en de concurrentie voor bèta/technisch talent is veel groter dan tien tot twintig jaar geleden. Als lucht- en ruimtevaartbedrijven de gevolgen van dit personeelstekort willen vermijden, moeten ze digitale transformatie omarmen om de impact van hun bestaande personeel te vermenigvuldigen.

Vergroot de impact van digitale transformatie

Digitale transformatie is niet onbekend in de A&D industrie. Bedrijven hebben het de afgelopen twintig jaar in verschillende vormen geïmplementeerd. De huidige snelheid en schaal van deze transformatie zijn echter niet genoeg om de problemen met het personeelsbestand in de sector effectief aan te pakken. Om bedrijven te helpen beoordelen waar ze staan in hun digitale transformatietraject, hebben we een raamwerk van vijf stappen voor digitale transformatievolwassenheid ontwikkeld.

Een groot deel van de sector bevindt zich in de eerste of tweede stap van configuratie en verbinding. Configuratie is de initiële overgang van documentgebaseerde workflows naar modelgebaseerde workflows, de handeling van het creëren, wijzigen en archiveren van alle gegevens met betrekking tot een product in een veilige ruimte voor hergebruik later in de productlevenscyclus. Verbinding is het overbruggen van deze gegevens tussen engineeringdomeinen, waarbij de traceerbaarheid wordt verbeterd en de stroom van productgegevens tussen domeinen, tools en databases mogelijk wordt gemaakt.

Veel bedrijven zien verbinding als het doel van hun digitale transformatietrajecten. Bedrijven kunnen en moeten echter verder gaan en het maximale potentieel van digitale transformatie benutten om hun werkprocessen te stroomlijnen en te versterken.

Door te investeren in de derde stap, automatisering, kunnen bedrijven de dure, vervelende taken delegeren die hun ingenieurs weghouden van hun meest impactvolle werk. Dit maakt de volgende stap van generatief ontwerpen mogelijk, waarbij kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om automatisch ontwerpartefacten te genereren op basis van de gewenste parameters, te beginnen met individuele luchtvaartonderdelen. Tot slot kan closed-loop optimalisatie deze ontwerpartefacten automatisch evalueren, waarbij het generatieve ontwerpproces opnieuw wordt gestart voor honderden iteraties om het ideale ontwerp te creëren.

Het omarmen van digitale transformatievolwassenheid compenseert de effecten van het tekort aan arbeidskrachten in de A&D-industrie door de manier waarop werk wordt gedaan in de industrie te transformeren. Dit zal niet alleen de impact van bestaande ingenieurs vermenigvuldigen, maar het creëert ook een nieuwe, geavanceerde werkomgeving die de volgende generatie luchtvaartingenieurs kan aantrekken. Door hun processen en tools te verbeteren met configuratie, verbinding, automatisering, generatief ontwerp en gesloten-lus optimalisatie, kunnen A&D bedrijven nieuwe manieren vinden om op te stijgen en alle spannende dingen te bereiken die ze voor de toekomst gepland hebben.

Over de auteur

Todd Tuthill is Vice President Aerospace and Defense bij Siemens Digital Industries Software. Hij kwam in juni 2022 bij Siemens na meer dan 30 jaar in de lucht- en ruimtevaart- en defensie-industrie. Zijn technische achtergrond ligt in systeemontwerp met functionele engineering- en programmaleidingstaken en een sterke visie op digitale transformatie.  

Tuthills leiderschapscarrière in de lucht- en ruimtevaart beslaat McDonnell Douglas/Boeing, Moog, Raytheon en Siemens en zijn ervaring omvat alle aspecten van A&D-programma’s, waaronder ontwerp, modelgebaseerde systeemengineering, software-engineering, lean productontwikkeling, leveranciers-/partnerbeheer en programmamanagement. In zijn nieuwe rol bij Siemens is Tuthill een gepassioneerd voorstander van digitale transformatie in de A&D-industrie.