Eigenbelang

We hebben net een weekje geleden het voorlopige energielabel voor ons huis ontvangen. Van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Drie maanden later dan beloofd. ‘G’ luidt het oordeel. Slechter gaat niet. Het zal wel.

Tegen de tijd dat het relevant wordt zullen we nog eens kijken hoe het met de regelgeving zit. En dat kunnen we ons permitteren omdat er op dit moment geen enkele sanctie aan vast hangt. Laat het ministerie ondertussen maar denken dat wij met de ramen open stoken. Want natuurlijk hebben wij er alles al aan gedaan om de verwarmingskosten zo laag mogelijk te krijgen. Het is gewoon verdienen. Eigenbelang.

In de aandrijftechniek is het, laten we eerlijk zijn, niet anders. Hoe lager het energieverbruik hoe financieel prettiger het op operationeel vlak wordt. Elke kWh minder is mooi meegenomen. Zeker als het energieverbruik meer dan 90% van de totale levensduurkosten van bijvoorbeeld een elektromotor bepaalt. Daar draaien er nogal wat van. En ze zijn alleen al in Nederland goed voor bijna 70% van het totale elektriciteitsverbruik in de industrie.

Of dat bij elke eindgebruiker in de industrie bekend is, is nog de vraag. Maar dat is natuurlijk gewoon een kwestie van tijd. ‘Carbon footprint’, milieujaarverslagen, maatschappelijk verantwoord ondernemen -of het nu marketing is of niet, een zichzelf respecterende onderneming stelt daar vragen over aan zijn leveranciers. Bijvoorbeeld aan die machinebouwer. En als dat niet genoeg is, hebben we altijd nog de regelgeving.

Wie niet weet waar het hier over gaat moet 15 september vrij houden en afreizen naar Amersfoort. Naar het IE-motoren Event in de Rijtuigenloods. Dat vonden we net wat beter klinken dan de ondertitel – Energiemanagement in de aandrijfketen. Maar dat is natuurlijk wel waar het over gaat. De motor is slechts een van de schakels die een efficiënte aandrijving mogelijk maken. Motor, regelaar, overbrenging, koppeling, besturing, bekabeling  – allemaal zijn ze onderdeel van een keten die zo sterk is als de spreekwoordelijke zwakste schakel.

In elk geval hopen we de hele keten – zoals dat zo fraai heet – bij elkaar te brengen. Van leverancier tot eindgebruiker. Doe het voor ‘people’, ‘planet’ en/of ‘profit’. Het maakt mij weinig uit. Abonnees van onze vakbladen hebben de eerste ‘profit’ al binnen – gratis toegang.

 

Robin Zander

r.zander@mybusinessmedia.nl

Kijk hier voor meer informatie over het IE Motoren Event 2015

ie motoren