
Donderdag 8 oktober, in de auto op weg naar de Mediadag van TE Connectivity in Den Bosch, belandde ik bijna naast de weg. Niet door een vreemde manoeuvre van één van die altijd zo voorbeeldig rijdende weggenoten, maar door een nieuwsberichtje op de radio. Het ‘ongeluk’ (ik spreek liever over de aanslag) in Haaksbergen met de monstertruck zou namelijk geen menselijke fout zijn, maar zou te maken hebben met een technisch defect. Opluchting bij de advocaat (natuurlijk), maar ook in het kamp van de slachtoffers. Zo van ‘tsja, hij kon er dus ook niets aan doen; botte pech’.
Op dat moment brak er iets in mij. Was ik al tamelijk ontzet door die eeuwige dooddoener dat botte pech het verlies van een naaste draaglijker maakt, echt uit mijn dak ging ik toen er nog wat uitleg kwam over het technische defect. Het bleek namelijk dat in het zelf(!) gebouwde monster ‘door een storing in een relais’ de achterwielbesturing het even liet afweten en er een grotere draaicirkel dan gepland nodig was. De stunttruck heeft namelijk een onafhankelijke voor- en achterwielbesturing, waarbij de achterwielbesturing met een schakelaartje actief moeten worden ingeschakeld.
Nu kan je veel een technisch mankement noemen, maar hier is toch vooral sprake van een door mensen gemaakte ontwerpfout, dus ‘in the end’ ernstige nalatigheid. Wie haalt het nu in zijn hoofd om zulke essentiële processen van een enkel relaisje (ongetwijfeld van bedenkelijke makelij) af te laten hangen en die ook nog eens op een zeer storingsgevoelige plek te monteren. Het is dan de goden verzoeken, net als met een slok op achter het stuur kruipen.
Heelhuids aangekomen in Den Bosch (alle relais deden het bij mij perfect), verdween mijn boosheid als sneeuw voor de zon, niet in de laatste plaats door al het innovatieve nieuws waar TE Connectivity mij mee verraste. Als wereldleider in connectiviteit is het bedrijf het puur fysieke verbinden al lang ontstegen en richt het zich ook op slimme connectiviteit met geïntegreerde functies en het verbinden van ‘inhoud’ in het kader van IoT/Industrie 4.0.
Als deelnemer aan de komende SPS in Nürnberg laat het bedrijf de bezoekers in de ‘Innovation Arena’ ook voorbeelden zien van ontwikkelingen die nog niet in producten zijn doorgevoerd. Eén daarvan mag in dit kader niet onvermeld blijven: het ‘self repair relay’, twee in één behuizing samengevoegde relais, die decentraal elkaar in de gaten houden: als de één faalt, neemt de ander het over’.
Drie keer raden waar ik meteen aan moest denken…
Richard Bezemer